lördag, december 12, 2009

Musik: Årtiondets låtar (utan någon särskild ordning alls) #6.

Doves - Pounding



På en fest häromåret blev jag glatt överraskad när någon ropade "Doves!" och bytte från den creddiga bloggelectron som dominerade festen till "Pounding" från "The Last Broadcast". Jag hade trott att jag var den ende som sett låtens potential som stämningshöjare och tempoökare. Doves var väl aldrig direkt underskattade, "The Last Broadcast" fick överlag fina betyg och höga placeringar på årsbästalistorna. Men "Pounding", skivans bästa spår, överskuggades av förstasingeln "There Goes The Fear" (också bra!) och ganska snart var Doves bara namnet på ännu ett postbritpopband i mängden av Elbows, Coldplays, Embraces och Keanes. Jag är glad att jag inte är den ende som tyckte de förtjänade bättre.

Etiketter: , , , , , ,