måndag, december 07, 2009

Svammel: Julstressen?



Vi skriver sjunde december.
Snart födelsedag (fyller jag 27 eller 28? 28!) Snart jul. Det gör mig lite stressad. Samtidigt inte så farligt. Julklappsfrågan är ingen het potatis i år. Dels är det inte så många som faktiskt vill byta julklappar, dels är det mesta redan inhandlat, eller åtminstone planerat. Bussbiljett hem till de värmländska skogarna har jag också bokat. Det som ändå får det att bulta oroväckande i tinningarna är allt annat som ska planeras in på ett krympande antal dagar. Glöggkvällar. Filmkvällar. Människor och möten. Den gångna veckan har bjudit på inte ett, inte två, utan tre julbord. Och på internet står en blogg och förfaller. Hemska värld!

Julstämningen har mestadels lyst med sin frånvaro också. Ingen snö så långt ögat kan nå, om man bortser från några blöta stackars flingor som föll som döende eldflugor vid en gatlykta jag passerade för några mornar sedan. Undantaget var adventshelgen. Frost på trädens grenar, Elvis julskiva (inhandlad på loppis för en dryg tjuga) sprakande på vinylspelaren medan vi adventspyntade Mikaelas lägenhet, hängde upp stjärnor och ställde upp ljusstakar. En mysig helg.
--
Annars har mycket kretsat kring ekologisk mat. Vi beställde en Årstiderna-låda i förra veckan. I torsdags stod den utanför dörren när jag stapplade till jobbet på morgonen. Sedan dess har varje middagstallrik och matlåda varit en veritabel fest av aromrika rotsaker, tomater och röror. Inte den sista Årstiderna-lådan vi beställer, så mycket kan jag säga.
--
Läste ut Yann Martels "Berättelsen Om Pi" i helgen. En oerhört fängslande roman. Innan jag öppnade den var jag skeptisk. En pojke och en tiger ensamma på en livbåt mitt på Indiska oceanen. Verkade rätt krystat och jag trodde jag hade med en jobbig kvasifabel att göra. Men icke. Den var uppfriskande realistiskt berättad och betydligt mörkare än jag trott. Och framförallt spännande. En förklädd äventyrsroman, typ.
--
Ett besök på Mickes Skivor härom veckan resulterade i en inställsam, närmast toffelhjältig skivkasse. Kom hem med inte mindre än tre av min flickväns favoritskivor från det gångna året. Bricolage - Bricolage, svängig skottepop, Chairlift - Does You Inspire You, smådansant electropop i åttiotalskläder och M. Ward - Hold Time, som kanske inte behöver någon närmare presentation.
--
Med tanke på bloggens uppdateringstakt den senaste tiden kommer det kanske inte som någon jätteöverraskning att det förmodligen inte kommer finnas någon lista över 00-talets bästa låtar att läsa här?

Etiketter: , , , , ,

4 Comments:

Blogger Culkin said...

Ingen direkt överaskning, nej. Men jag vill ändå se en lista över 00-talets bästa låtar.

6:37 em  
Blogger Niklas said...

Äsch då, nu känner jag mig ju nästan nödgad att åstadkomma något.

9:02 em  
Blogger Valdemar said...

Schysst det där med årstidslådorna. Själv fick jag presentkort på en ekologisk butik här i göteborg i födelsedagspresent så det blir rätt mycket sån mat för mig med.

Om du gillar "Berättelsen om Pi" så tycker jag att du även bör kolla upp novellsamlingen "The Helsinki Roccamatios and other stories" av samme författare. Längesen jag läste den nu men den gjorde starkt intryck.

9:59 em  
Blogger Niklas said...

Valle: Trevligt! Det finns en ekologisk (eller ja, de säljer närproducerat - good enough?) butik vid Nytorget på Söder som vi ska kolla upp framöver.

Ska helt klart kolla upp novellsamlingen, tack för tipset!

10:37 fm  

Skicka en kommentar

<< Home