måndag, september 12, 2005

Film: Godbitar från FilmÖrnen 2005.

Så var FilmÖrnen i Karlstad över då. Jag kunde tyvärr bara medverka under lördagen, då jag hade en deadline att hålla på söndagen, och inte ville behöva stressa ihjäl mig för att inte spräcka den. 42 kortfilmer har jag iallafall sett, under en tidsperiod på ungefär sju timmar.
Filmerna var av minst sagt varierande kvalitet. Jag menar, en animerad lerfigur som sparkar en boll. Det räcker säkert för att få godkänt i bild, eller vilket ämne det nu kan vara sådana uppgifter ingår i, men så särskilt kul att titta på är det inte. Ett tiotal sådana filmer på raken blir ganska snabbt rätt tålamodskrävande.
Nåväl, skräp förekom, men det fanns också en hel del godbitar. Vi kan väl ta en snabb genomgång?

Titel: Zero
Regi: Marcus Carlsson

En personlig film om "slackerlivet", behovet av frihet och hur ens medmänniskor reagerar om det behovet blir för starkt. Rakt igenom välspelat, välregisserat och vackert fotat.

Titel: Werewolf Cult Chronicles: Vietnam 1969
Regi: Ola Paulakoski

En varulvsfilm som utspelar sig mitt under det brinnande Vietnamkriget. Tre amerikanska soldater söker efter CIA-infiltratören Hiep Thi Le, samtidigt som de själva försöker undvika den varulv som lurar i djungeln...
"Werewolf Cult Chronicles: Vietnam 1969" innehåller fler CGI-sekvenser än vad samtliga svenska filmer når upp till under ett helt år, alla dessa av yppersta b-filmsklass.
Dessutom finns här en scen där en varulv slåss mot en helikopter. Behöver jag fortsätta?
Sverige behöver regissörer som Ola Paulakoski, om inte annat för mångfaldens skull.

Titel: T.N.T
Regi: Ola Paulakoski

En amerikansk reporter överrumplas av zombies. Jag gillar zombiefilm, och den här var tämligen välgjord.

Titel: The Haiku Death Trilogy
Regi: Kristoffer Andrén

Tre haikudikter, tre bilder på döda djur. Enkelt, vackert, groteskt och meditativt.

Titel: Blackout :]
Regi: Karin Gustavsson

En experimentfilm där dans, musik och masker förenas i en lätt obehaglig enhet. Mardrömslikt. Maskernas absurda ansiktsutryck gör mycket för den olustiga stämningen, men den märkligt koreograferade dansen är inte fy skam den heller.

Titel: att sova naken
Regi: Ida Petrelius

En dokumentärfilm som försöker besvara frågan: "Vad är frihet?" Naturligtvis finns inget korrekt svar, så det blir ganska mycket svamlande. Intervjuerna med den äldre, homosexuelle mannen är djupt rörande.

Etiketter:

2 Comments:

Blogger Unknown said...

Kul och uppmuntrande att läsa att du gillade mina filmer! Tack!:)

Jag såg alla filmerna på Filmörnen både Lördag och Söndag, vi måste väl ha setts där?

Menade du att våra 3d animationer har ypperlig b-films klass eller att andra svenska filmer har det?:)

Du vet väl att b-film från början är en förkortning för Budget-film. Alltså lågbudget filmer, nuförtiden används det uttrycket lite hursomhelst. Om en film är dålig så är det B-film tex. Men icke så är fallet egentligen, eftersom våra 3d animationer är nollbudget så borde våra effekter ha 0-B-klass.:)

Jag skulle nog kunna kalla mig b-filmare, fast indyfilmare tycker jag låter bättre.:-)

Kul också att du nämner T.N.T.

Kolla gärna in min blog också. www.paulakoski.blogspot.com

Sprider vidare en Mats Helge Olsson bonusfråga för filmproffs!

Fråga:

I en filmtrupp finns ljudteam bestående av 3 st Medarbetare:

1... A-Ljud

2... B-Ljud

3... O-Ljud

Hare gött.

/Ola

6:37 em  
Blogger Unknown said...

Du får gärna maila artikeln till mig.:)

7:55 em  

Skicka en kommentar

<< Home