måndag, februari 11, 2008

Film: Beautiful Girls.

Regi: Ted Demme
Genre: Drama, komedi

Titel: Beautiful Girls
År: 1996
Land: USA


Jag har sett en massa bra film i helgen, ny film på bio, ny film på datorn, och så en gammal goding som legat och gottat till sig ett tag. Jag snackar om "Beautiful Girls", Ted Demmes skildring av manlig vänskap, ålderskrisande, kärlek och småstadsångest. På många sätt känns det som en blandning mellan mästerliga "The Last Picture Show" och "Garden State" och "The Last Kiss". Jag gillade båda Zach Braff-filmerna men det här är så mycket bättre. Mer träffsäkert och rörande, och castingen är perfekt ända ner till minsta biroll (håll utkik efter "Zodiac"-mördaren som perifer bartender!)


Det finns gott om minnesvärda scener och snärtiga replikväxlingar, men det är framförallt en som sticker ut. Scenen här nedan. Det är svårt att göra allsångsscener utan att de blir corny. Ted Demme har inte bara lyckats, han har dessutom gjort den bästa allsångscenen jag någonsin sett. Varje gång jag ser den sprider sig en varm känsla i hela kroppen. Jag tror den kallas lycka.




8/10

Etiketter: , , , ,

1 Comments:

Blogger Valdemar said...

Den kändes väldigt fin och äkta faktiskt.

7:09 em  

Skicka en kommentar

<< Home