onsdag, maj 20, 2009

Film: Kenta och Stoffe i Blackeberg.

Efter ett glapp på många år såg jag igår äntligen klart Stefan Jarls Modstrilogi. Avslutande delen "Det Sociala Arvet" hade en del lökiga inslag (varför brände Stefan Jarl sin jacka i slutet?), men som helhet är det ändå en till lika delar imponerande, fascinerande och rörande filmsvit. Vilket alla andra naturligtvis redan visste.

I en tillfällig Kenta och Stoffe-craze på jobbet idag snubblade jag över Bloggen Om Blackeberg, en alldeles fantastisk liten blogg som samlar fakta, bilder och anekdoter om Stockholms alldeles egna vampyrnäste. Jag har aldrig varit i Blackeberg, men det här gör mig faktiskt lite sugen på att åka dit. Och så önskar jag att det startades fler, likande bloggar om andra förorter. Och varför nöja sig med det Jag vill se bloggar om varenda liten håla, varenda kvarter i Sverige! Det vore i sanning en kulturgärning.

Vägen till Bloggen Om Blackberg gick via det här inlägget, där Eva Blondin, Kentas exfru, berättar om Kenta, om Blackeberg, om deras vänner och om tiden mellan "Dom Kallar Oss Mods" och "Ett Anständigt Liv". Men den verkliga höjdpunkten är de fina fotografierna. Jag är väldigt oromantiskt inställd till Kenta och Stoffe-livsstilen, men det är omöjligt att inte charmas av de här bilderna. Kläderna, frisyrerna, oskyldiga tider innan det verkliga förfallet började.

Etiketter: , , , , ,