måndag, maj 11, 2009

Musik: Chasing Dorotea.



Christopher Sander
är i ropet just nu. Aktuell både med soloskivan "Hej Hå!" och som mannen bakom Anna Järvinens briljanta "Äppelöga". Det hade jag vanligtvis inte brytt mig särskilt mycket om, säkert viftat bort honom som vilken pophype som helst. Men så snubblade jag över en recension där det, sådär i förbifarten, nämndes att han tidigare sjöng i [Ingenting] och Chasing Dorotea. Och så började jag minnas.


[Ingenting] har ju ett par fina låtar bakom sig, men är ändå inte ett band som gjort några djupare intryck eller avtryck på mig. (Jag hoppar över att berätta om de där desperata höstveckorna i Motala då jag gick omkring med "Syster Dyster" på repeat i lurarna, okej?)

Men Chasing Dorotea är i mitt tycke ett av landets mest förbisedda och underskattade popband. De släppte bara en skiva, men vilken skiva! Jag har efter en del plågsamt inlyssnande av billiga loppisfynd (Leslies - Leslies, Granada - Let That Weight Slide Off Your Shoulders, Corduroy Utd - Oh Eira, listan kan göras längre) tvingats inse att mycket av den svenska mespopen faktiskt låter ganska illa. Sällan helt utan kvaliteter - en behaglig melodi där, en fyndig textrad där - men ofta på tok för opersonligt, platt och taffligt producerat.

"Chasing Dorotea"
var ett lysande undantag. Inte det enda undantaget, absolut inte. Men här fanns något speciellt.

Sorgliga Nick Drake-melodier korsade med en bubblande, rusig lyckokänsla. En känsla av oförstörd ungdom, av optimism, av att le genom tårar och gråta genom skratt. Sådan musik som ordet "bitterljuv" uppfanns för att beskriva. Låter oerhört fånigt, jag vet, men hur ska man annars förklara den... livkänsla som genomsyrade Chasing Doroteas musik? Det är där någonstans den hemliga ingrediensen i deras poprecept finns, det som skiljer dem från så många andra band i samma genre. De lät som ett band som levde sina låtar, som inte teoretiserade sönder och apade efter. Har herr Sander lyckats behålla något av den känslan kan "Hej Hå!" mycket väl vara en av årets bästa skivor. Hoppas hoppas.

Lyssna! Chasing Dorotea - Early Morning Mist

Etiketter: , , , , , ,