onsdag, september 02, 2009

Litteratur: Saker jag gillar #1.

Jag är lite irriterad ikväll, så för att muntra upp mig själv bestämde jag mig för att starta upp ett nytt projekt här på bloggen. Saker jag gillar är precis vad det låter som. Prylar, människor och företeelser jag tycker om. Det kan röra sig om artefakter jag samlat på mig genom livet, en gata där jag upplevt något fint eller en tésort jag finner lite extra välsmakande.

















Vi börjar med en bok jag köpte på Myrorna i Örebro för många herrans år sedan. "The Complete Works Of Oscar Wilde" heter den, och titeln talar väl för sig själv. Som ni säkert förstår köpte jag den när min Morrissey-dyrkan var som starkast, och allt som kunde associeras med Moz var kvalitetsstämplat i mina ögon.

Femtio kronor kostade den, och jag kunde ha gett det dubbla om så bara för det snygga omslaget. Det här är helt klart den vackraste boken i min bokhylla.

Att det är en engelsk utgåva gjorde naturligtvis sitt till. Jag minns att jag tänkte, att kanske kanske, det var ju inte omöjligt, kunde boken faktiskt en gång i tiden ha ägts av Morrissey själv.

Etiketter: , , ,