onsdag, januari 06, 2010

Musik: Snart dags för skägg?



Har lyssnat en hel del på Bonnie "Prince" Billy under den gångna månaden. Senaste Oldham-köpen, "Beware" och "Ease Down The Road" är båda briljanta skivor, inget snack om saken. Men under de åtta år som gått mellan släppen har en hel del hänt. Och räknar man än längre bakåt är det knappt att man känner igen honom. Det är slående hur mycket bättre han sjunger på sin senaste skiva jämfört med sina 90-talsalster. Tidigare lät han som en nära släkting till banjospelaren i "Deliverence". Nu snarare som den tredje förlorade Kjellvander-brodern. Då och då som Robert Pollard. Och melodierna är klarare än någonsin tidigare. Det låter aldrig, som man skulle kunna tro, tillrättalagt. Bara jävligt fint, vackert och bra.

Jag är taggad. Jag vill ha mer.


Last.Fm rekommenderar mig Palace, Palace Music, Bonnie "Prince" Billy & Matt Sweeney och Magnolia Electric Co.

Det var tråkpopens höst. Blir det skäggrockens vinter?

Etiketter: , , , , , , , ,

3 Comments:

Blogger thisismycat said...

Oh, välkommen in i min värld. Kom många bra skäggplattor förra året. Skrev ju om en del av dem, men det kommer ett gäng till som jag missade vid första omgången.

12:28 em  
Blogger Niklas said...

Tack och tack! Ser fram emot att läsa om fler skivor. Har du lyssnat nåt på Woods? Tycker de verkar lovande.

12:49 em  
Blogger thisismycat said...

Jag har dem på mp3-spelaren, men aldrig lyssnat på dem. Det blir liksom inte av.

3:34 em  

Skicka en kommentar

<< Home