måndag, november 10, 2008

Litteratur: Jonathan Ames - The Alcoholic.



Till min lista över intressanta författare med förnamn som börjar på "J" och slutar på "onathan" (Franzen, Lethem, Safran Foer, mfl) sällar sig nu en man med efternamnet Ames. Jonathan Ames har främst gjort sig ett namn som självutlämnande krönikör och författare av Bukowski-artade romaner om drinkare och förlorare. Själv upptäckte jag honom först nu, med "The Alcoholic", en serieroman som är både självutlämnande (kanske) och Bukowski-artad. Det var verkligen läsning som gav mersmak.

"The Alcoholic" är berättelsen om Jonathan A, hans uppväxt och hans relation till män och kvinnor, men framförallt alkohol och droger. Jonathan A är mer än en smula neurotisk, och har gigantiska problem med det mesta i livet. Drickandet börjar redan i tonåren, i fyllan och villan hamnar han i säng med både killar och tjejer, men misslyckas kapitalt med det mesta han tar sig för. Ångest, depressioner och terapisessioner följer, Jonathan A ältar och dricker, och ingenting blir bättre när han föräldrar omkommer i en bilolycka.

Berättelsen är lika rörande som den är rörig. Den hoppar fram och tillbaka, dröjer sig kvar i sidospår, saktar ner och accelerar när minst anar det. Dråplig komik blandas med djupt allvar. Det gör att "The Alcoholic" känns väldigt realistisk. Huruvida det rör sig om en självbíografi eller ej kan man bara spekulera i, men en googling på författarens namn visar att en hel del av det han berättar om bevisligen har skett i verkligheten.

Ames är en skicklig berättare, och teckningarna av Dean Haspiel är rena, egna och uttrycksfulla. "The Alcoholic" hade säkerligen fungerat precis lika bra i romanform, och Ames romaner är också något jag hoppas på att kunna utforska inom en snar framtid. Det är befriande med en författare som kan skildra förfallet utan vare att vare sig moralisera eller romantisera. Jag hoppas dock han fortsätter att utforska seriemediet. Han har här bevisat att det är ett hantverk han behärskar väl.

Etiketter: , , , ,

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Påminn mig om att jag måste läsa den!

Inte för att jag tror att jag kommer att kunna relatera till den för fem öre, jag menar, "Jonathan A är mer än en smula neurotisk, och har gigantiska problem med det mesta i livet", sånt där begriper jag mig överhuvudtaget inte på.

5:57 em  
Blogger thisismycat said...

Låter helt klart intressant. Har inte läst serier på länge och det här verkar som en serieroman för mig. Tack för tipset.!

8:25 em  

Skicka en kommentar

<< Home