söndag, oktober 26, 2008

Musik: The Wave Pictures - Instant Coffee Baby.



En del texter som borde skrivas blir aldrig skrivna. Orden dröjer kvar i huvudet och i fingrarna och vill inte alls förflytta sig in i datorn. Texten om The Wave Pictures och deras "Instant Coffee Baby" är en sådan. Skivan släpptes sent i våras/tidigt i someras, men det känns lite fel att skriva det. Snarare är det så att "Instant Coffee Baby" ÄR den tidigare sommaren/sena våren. För mig iallafall. Ingen annan skiva följde mig genom de virvlande, omtumlande veckorna och dagarna som denna.

Jag upptäckte gruppen tack vare en text av Andres Lokko. Han liknade dem vid Lloyd Cole, Television, Lou Reed och The Modern Lovers. Inga dåliga referenser alls, så självklart blev jag intresserad. Wave Pictures visade sig i praktiken vara bättre än jag vågat hoppas på. Deras musik är vinglig, skramlig och berusad på rödvin. Ömsom öppenhjärtlig, ömsom ironisk, ständigt med hjärtat på rätta stället. De sjunger om att hata John Lennons guts, att låna ut "Pet Sounds", om konstnärliga ambitioner, om rödvinständer och avocado, pickles och scrambled eggs. Sångarens röst påminner ibland skrämmande mycket om Peter Perretts (sångaren i The Only Ones), men framförallt låter hela paketet Sverige, Hägersten, grönska, kärlek och vägen mellan Axelsberg och Klubbacken år 2008.

Etiketter: , , , , , , ,

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Ja, den låter sannerligen sjukt mycket kärlek, den där plattan!

6:57 em  
Blogger SG said...

Jäkligt bra skiva. Minns att det var Alice som fick mig att börja lyssna på den. Oerhört anonymt band ändå. Har nog inte läst en enda intervju eller artikel med dom. Eller så är det bara jag som varit ouppmärksam.

4:00 em  
Anonymous Anonym said...

Antar att Lokko läst Plan B, Där Everett True hyllat dem under en längre tid (tror att Lokko skrev för dem under en tid också). De släppte för övrigt Ep:n "Pigeons" för inte så länge sedan. Kan hålla med SG om att det varit fruktansvärt tyst om dem i Sverige, medan exempelvis The Guardian hyllat dem sönder och samman (vilket givetvis är bra).

2:53 em  

Skicka en kommentar

<< Home