Litteratur: Åsa Linderborg - Mig Äger Ingen.
Uppväxtskildringar finns det en hel del av, många av dem är bra. Det är svårt att som författare misslyckas med en uppväxtskildring, lika svårt som det är för oss läsare att inte relatera till den. Alla har vi en uppväxt. Alla har vi, eller har någon gång haft, föräldrar. I varje uppväxtskildring finns något att känna igen sig i.
Åsa Linderborgs debutroman är inte i första hand en berättelse om att växa upp, utan ett porträtt av en väldigt speciell, och samtidigt väldigt vanlig människa - hennes pappa. En person med många fel och brister, men som aldrig någonsin slutade att vara just pappa.
"Mig Äger Ingen" är den mest gripande roman jag läst på mycket länge. Gripande för att den är så varm, rolig och medkännande, långt borta från patetik och pekoral. Man kan skriva mycket om det politiska budskapet i boken, och med tanke på att Linderborg knappast hymlar med sina åsikter i pressen, är det inte förvånande att romanen i många recensioner framställs som en berättelse om arbetarklassen. Det är den förvisso också, men det är en sanning med modifikation. För framförallt är det en berättelse om människor, människor som gör så gott de kan för varandra, trots fel och brister, och trots dåliga förutsättningar. Linderborg skriver rakt på sak, utan att någonsin framstå som cynisk, och där, i det närmast naivt ärliga, ligger bokens verkliga storhet. Många gånger, framförallt i slutet, var jag tvungen att lägga ner boken i knät och blinka bort tårarna som brände i ögonen.
Etiketter: Litteratur, Åsa Linderborg
4 Comments:
Problemet med uppväxtskildringar är väl att det är lätt att fastna i klichéer och att det ofta blir ganska förutsägbart.
Samtidigt stämmer det ju det som du säger, det är lätt att relatera till och lyckas man förmedla det på ett trovärdigt sätt kan det också bli väldigt bra.
Valle: Man får väl försöka hitta rätt balans mellan det personliga och det allmängiltiga helt enkelt. Iofs säger man väl att det mest personliga också är det mest allmängiltiga...
Nu förstår jag inte riktigt varför det skulle vara svårt att misslyckas med uppväxtskildringar, det är väl som med alla andra ämnen, helt beroende på hur man angriper och genomför det? Eller menar du att det skulle vara svårt att misslyckas bara på grund av att igenkänningsfaktorn är så hög?
Helt klart håller jag i alla fall med om det vi också har diskuterat tidigare, att det mest personliga oftast är det som berör, förutsatt att det kommer ur en ärlig djupdykning i den egna personen och sen stöps om till något läsbart.
Alltså, jag tycker bland det mest gripande oftast är när någon lyckas gestalta det där som alla tänker och känner på en halvt omedveten nivå, men som få personer bryr sig om (eller kanske inte ens förmår) att sätta ord på.
Naturligtvis är hantverket viktigt även när det gäller uppväxtskildringar, men då ämnet är något alla kan relatera till tror jag att det är det lättare att som läsare överse med eventuella skavanker och bara dras med i själva berättelsen.
Skicka en kommentar
<< Home