torsdag, september 11, 2008

Musik: The Clientele - That Night, A Forest Grew.



Artist: The Clientele
Titel: That Night, A Forest Grew
Bolag: Acuarela Spain
År: 2008

Okej, så här: The Clientele har släppt ny EP, ”That Night, A Forest Grew”. Det är bra, för det borde innebära att ett nytt album är i faggorna. Förra årets ”God Save The Clientele” var en av det årets höjdpunkter, så att säga att jag är entusiastisk är en rejäl underdrift. Andra bloggare, samt Pitchfork, är smått lyriska och delar ut höga betyg. Vackert omslag och vacker, lite mystisk, titel, på typiskt Clientele-manér. Mitt hjärta slår dubbla slag.

En lyssning senare måste jag tyvärr säga att entusiasmen har dämpats lite. Visst är det bra, hade ett annat band släppt ifrån sig det här hade jag förmodligen skrikit högt av lycka och deklarerat att jag just hittat ett nytt favoritband. Men för att vara nya Clientele-låtar låter de sorgligt… trötta. Och inte på det där gamla behagligt dåsiga ”The Violet Hour”-viset, utan trött som i småtråkigt, oinspirerat, på rutin, lite platt. Inte riktigt dåligt, men inte heller riktigt bra.

Musikaliskt låter det som en ganska naturlig utveckling från förra skivan. Det är lite högre tempo, lite svängigare, lite mindre reverb. Jag som avgudade barockdiscon i ”Bookshop Casanova” borde falla för det här också, men det vill sig liksom inte riktigt.

Men det blir nog väl, det är ju ingen större skada skedd. Det här är bara ett litet gupp i vägen. Min kärlek till Clientele står oförminskad och jag ser fortfarande fram emot skivan. Dock med lite mer tillförsikt. Och skulle den inte vara något vidare har de ju trots allt redan släppt fyra förstklassiga skivor. Inte varje band som kan stoltsera med det.

6/10

Etiketter: , , ,