söndag, augusti 31, 2008

Musik: Popaganda i korthet.

Minnen av Popaganda 2008.

Joel Almes råa men romantiska symfonier.

Nya Radio Dept.-låten, en New Order-influerad, monoton ballad, som var storslagen och vacker och fick håret att resa sig på armarna. Jag minns särskilt ett tillfälle då jag tittade upp, såg två måsar segla förbi som i slow motion, kände en kall vind mot ansiktet, och det var så vackert att ögonen tårades. Gör de en video till låten måste den se ut och kännas precis så, som två måsar mot en klarblå himmel.

Bob Hund som exploderade, exploderade och sedan exploderade igen, och till och med spelade min personliga favorit ”Upp, Upp, Upp, Ner”.

Men också: ilska över pantade människor i Hidden Cameras-publiken. Det var två killar (ni vet, såna där självutnämnt ”sköna” typer) som tillbringade hela konserten bortvända från bandet, styltigt dansande med halvöppna munnar och tomma blickar. Naturligtvis hamnade de mitt framför mig. Stod där och vevade fånigt med armarna, vaggade med huvudena, den ene lång som en flaggstång, den andre kort och knubbig. I mitt huvud blev jag våldsam, men jag nöjde mig med att ta ett kliv åt sidan och sedan tränga mig förbi dem. Det är svårt att koncentrera sig på en konsert när man har ett stenat ansikte guppande fem decimeter från ens eget.

Etiketter: , , , , , ,

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

åh! har Radio Dept gjort en ny låt och som dessutom verkar vara en New Orderinfluerad sådan. Det måste jag verkligen kolla upp. :)

3:47 em  
Blogger SG said...

bob hund var riktigt j�kla bra. Thomas �berg m�ste vara b�st i Sverige n�r det g�ller mellansnack.

5:36 em  
Blogger Niklas said...

ann-sofie: Ja, jag tror dock inte den finns på cd/mp3 ännu. Lär finnas på deras kommande skiva dock. Den ser man ju fram emot. :)

SG: Ja! Han är makalöst underhållande. Vilken glädjespridare! Kul att du också gillade konserten.

7:14 em  
Blogger Valdemar said...

Jag blev också helt tagen av den nya Radio Dept.-låten.

Jobbigt med såna där idioter i publiken som förstör. Jag var tvungen att gå på toa på Hidden Cameras-konserten och sen orkade jag inte ta mig fram igen, det var därför jag försvann så plötsligt.

10:01 em  
Blogger Niklas said...

Valle: Ah, det förklarar ett och annat. Jag trodde du helt enkelt pressats bakåt. Gissar att du stod långt fram under Bob Hund sen?

12:59 em  
Anonymous Anonym said...

Ja, den där Radio Dept-låten var oerhörd; så mycket New Order, fast ändå alldeles eget. Den gav mig gåshud.

Och Bob Hund sen! Enda anledningen till att jag inte trillade över den där avsatsen i extas var att någon höll fast mig.

8:37 em  

Skicka en kommentar

<< Home