måndag, augusti 25, 2008

Musik: Hur man dödar sommaren.



1. Öppna balkongdörren/fönstret/ytterdörren.
2. Sätt in David Sylvians "Secrets Of The Beehive" i stereon.
3. Vrid upp volymen.
4. Titta ut och se hur löven inom loppet av några sekunder gulnar, tappar taget om träden och seglar mot marken.
5. Skivan må inledas med ett spår betitlat "September", men när skivan nått sitt slut är november ett faktum. Trädens grenar spretar nakna mot en grågrötig himmel, regnet smattrar mot rutan, asfalten täcks av brunsvart sörja och i huvudet rör sig bistra tankar om åldrande, död och alltings meningslöshet.

"Secrets Of The Beehive" är en av de vackraste skivorna jag äger, men så livsfarligt deprimerande att den saknar motstycke.

Etiketter: ,

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Bra tips... det regnar och nu är det dags för lite höstmusik.

Fattar dock inte hur jag kunnat missa David Sylvian när jag periodvis lyssnar på både Sakamoto och Christian Fennesz, men så är det, bättre sent än aldrig.

2:09 em  
Blogger Niklas said...

Sylvians sångbidrag på Fennesz "Venice" är ju mycket vackert. "Transit" heter låten har jag för mig.

8:10 fm  

Skicka en kommentar

<< Home