lördag, september 20, 2008

Musik: Lösningen på skivindustrins problem - förpackningen!



Fick hem en skiva med Múm igår - "Summer Make Good". Har bara lyssnat på den en gång än så länge, så själva musiken kan jag inte säga så mycket mer om än att den lät vacker och lite trolsk. Hade jag inte sorterat mina skivor i bokstavsordning hade den hamnat mitt emellan Sagor & Swing, Sigur Ros, Piana och The Tiny. Typ.

Men just nu är det inte musiken på "Summer Make Good" som är det intressanta, utan omslaget. Det är nämligen oerhört ambitiöst. Förmodligen rör det sig om någon specialutgåva, jag har svårt att tänka mig att varje exemplar av skivan ser ut precis såhär - nästan dubbelt så högt som ett vanligt cd-konvolut, en bok med tjocka pärmar och snyggt formgivna sidor med suggestiva texter. Påkostat, snyggt i bokhyllan, och betydligt roligare än filer på en hårddisk.




Detta gjorde mig sugen på att plocka fram en annan favorit ur skivstället; By Coastal Cafés "Old Cartoons". Musikaliskt, en samling fina lo-fi-bagateller med texter som haikudikter. Omslaget är även här en inbunden liten bok, där framsidan är en målning av en räv, ett staket och en fågel. Det är den typen av målning jag brukade hitta i min mormors almanackor när jag var liten, ofta tecknade av någon stackare utan armar som tvingats nyttja fötterna eller munnen att hålla pennan med.
Omslag av den här typen tror jag vem som helst skulle vara villig att öppna plånboken för. Omslag som är små upplevelser i sig själva.

Etiketter: , , , , ,

4 Comments:

Blogger Valdemar said...

Sigur Rós brukar ju också lägga ner sig rätt mycket på skivomslagen.
Jag tyckte dne här meningen var rolig förresten: "Det är den typen av målning jag brukade hitta i min mormors almanackor när jag var liten, ofta tecknade av någon stackare utan armar som tvingats nyttja fötterna eller munnen att hålla pennan med."

7:53 em  
Blogger Niklas said...

Det är sant, Sigurs omslag är ambitiösa. Spiritualized har gjort en del mäkta konvolut också.

Kul att du gillade meningen!

11:58 em  
Anonymous Anonym said...

Haha, jag skrattade högt åt precis samma mening. Sjukt rolig ju! Eller rolig kanske inte är precis rätt ord, men, ja, nånting.

1:29 fm  
Blogger thisismycat said...

Jag har ägt den Múm-skivan en gång i tiden, när jag gillade sömniga låtar från Island. Omslaget är, som du säger, väldigt fint och väldigt ambitiöst. Men jag vill minnas att mitt ex hade samma omslag.

1:50 em  

Skicka en kommentar

<< Home