måndag, september 29, 2008

Musik: En låt #37.



Mogwai - 2 Rights Make 1 Wrong

Jag har svårt för postrock som bara skramlar. Jag har väldigt lätt för postrock som låter episk, storslagen och filmisk. Det är därför Mogwais "Rock Action" är en av mina absoluta favoritskivor. Det är en skiva som är underskön från början till slut. När den är som allra bäst, i (rätt gissat!) "2 Rights Make 1 Wrong" låter det som om livet passerar revy framför ögonen.

Det är en låt som bara pågår och pågår, men melodier och harmonier avlöser varandra i ett outtröttligt stafetttempo. Den blir aldrig någonsin monoton. Att lyssna på "2 Rights Make 1 Wrong" är som att långsamt segla längs en mörk flod, där omgivningarna är dystra, dramatiska. Vackra. Och bakom varje flodkrök döljer sig nya landskap att förlora sig i. Ett klassiskt mästerverk värdigt någon av de stora kompositörerna.

Etiketter: , , ,

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

snygg formulering om en fantastisk låt från en fantastisk skiva!

i mitt tycke är det Rock Action som är Mogwais mästerverk. tyvärr är ingen av skivorna som kommit efter(inklusive årets) så mycket att hänga i granen.

10:49 fm  
Blogger Niklas said...

Tack! Jag håller med helt och hållet (även om jag inte har full koll på skivorna efter "Rock Action". Föregångarna är också väldigt bra, men "Rock Action" klart vassast.

11:07 fm  

Skicka en kommentar

<< Home