tisdag, januari 03, 2006

Film: King Kong

Titel: King Kong
Regi: Peter Jackson
År: 2005

Eat your heart out Mr Spielberg. Du är inte längre kungen av hisnande äventyrsscener. Du är inte längre världsbäst på att manipulera biopubliken som om de var marionetter.

King Kong har allt. Allt. Skratt, gråt, spänning och scener lika klassiska som E.T.s luftfärd på cykel, och 30-tals-King Kongs skyskrapeklättrande. Filmmagi av den äldre skolan, men med den nya tidens teknik - en kombination man efter "Sky Captain And The World Of Tomorrow" nästan trodde var omöjlig, men som Peter Jackson nu visar är allt annat än en chimär.
För det han skapat här är inte bara en simpel en kassako, inte bara en teknikuppvisning.

King Kong är ett kärleksbrev till barndomens storslagna filmupplevelser, de som fick oss att kasta oss ut från toppen av klätterställningarna, svinga oss mellan trädkronor, bära hatt och fäktas med träsvärd.

King Kong är nog årtusendets hittills största bioupplevelse.

Etiketter: , , ,

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

jag kom på att jag nog aldrig har sagt det: du är så bra på att skriva recensioner! kan du inte lägga ut lite dikter eller något så man få se om du behärskar det också? (;

5:25 em  
Anonymous Anonym said...

Oj! Den är så bra alltså. Jag får ta och se den någon dag tror jag.

3:24 em  
Anonymous Anonym said...

Jag trodde inte att King Kong skulle vara så bra, men nu när jag i princip bara har hört bra saker om den måste jag se den!

8:23 em  

Skicka en kommentar

<< Home