söndag, oktober 14, 2007

Film: Pepp #6.

His Dark Materials - The Golden Compass

Det må verka märkligt att jag går och längtar efter det här... Det var mycket länge sedan jag läste fantasy, jag tröttnade på Harry Potter efter att ha läst tre sidor, och jag har överlag väldigt svårt för familjevänliga matinéäventyr. Jag föredrar i regel dramatisk diskbänksrealism, tragik, gråt och tandagnisslan. Men Philip Pullmans trilogi "Den Mörka Materian", om en paralell värld som geografiskt påminner om vår egen men i övrigt inte har särskilt många likheter, har något alldeles särskilt. Jag skulle säkerligen älska den även i vuxen ålder. Till att börja med är det en ovanligt mörk saga, skriven för de lite större barnen. Dessutom mer intelligent än det mesta inom genren. Mer filosofi än svärd och trollformler. Det tråkiga är att det pratas om att Philip Pullmans ateistiska budskap (ett budskap jag förvisso aldrig uppfattade när jag läste böckerna, naiv och obildad som jag var) verkar ha skrivits ut ur manus för att inte skrämma bort den amerikanska publiken. Men det kan man säkert leva med, så länge filmen är så dramatisk, snygg och fantasifull som trailern utlovar. En saga i min stil.

Trailern kan ni se här.

Etiketter: , , , , ,