torsdag, september 27, 2007

Musik: Barocktober.

Tough Alliance var (som vanligt skulle många nog vilja säga) före sin tid när de inkluderade en cover av "Hung Up On A Dream" "First Class Riot"-singeln i våras. Ett drygt halvår senare kunde inget vara mer rätt än The Zombies undersköna barockpop. Rätt såväl i den rådande tidsandan som på ett mer personligt plan. Barockpop är på modet, och ingen kunde vara lyckligare än jag. Plötsligt är det enklare än på länge att fylla samlingen med pampiga men luftiga orkestermelodier, svävande röster och vackra blåsharmonier. Kanske kan man hoppas på att någon äntligen tar tag i att återutge Left Bankes "Walk Away Renee / Pretty Ballerina" eller åtminstonne "Theres Gonna Be A Storm". Det vore sannerligen på tiden. I väntan på det kan man alltid glädjas åt de godsaker som trots allt finns att ta del av här och nu.

Cocoanut Groove - The End Of Summer On Bookbinder Road (Låt)

En briljant titel, på en precis lika briljant låt. Jag skulle kunna sitta och mata in 60-talsinfluenser tills fingertopparna svartnar (Love-trumpeten! Colin Blunstone-rösten! Harpsichords!) Mest av allt hör jag nog ändå ljudet av ett svenskt Clientele. Bara låttiteln och de känslor den frambringar (analkande höst, melankoli, geografiska platser, böcker) för tankarna till mitt brittiska samtida favoritband. Jag längtar efter fler låtar, efter EP:s och fulllängdare. Än så länge verkar det inte finnas mer att höra än den här låten. Lyssna på den på Cocoanut Grooves MySpace-sida och förförs du också. Rita sedan ett streck på väggen för varje dag du behöver genomlida utan en ny Cocoanut Groove-låt.

The Zombies - Into The Afterlife (Skiva)













En samling material som Zombies-människorna Rod Argent och Colin Blunstone (eller Neil MacArthur som han, den knasbollen, ett tag kallade sig) spelade in mellan The Zombies splittring och solokarriärernas avstamp, kan det vara något? Med största sannorlikhet - JA! Jag har ännu inte hört detta - har inte riktigt råd att köpa skivan i nuläget, men recensioner hävdar att inga av spåren ligger särskilt långt från mästerverket "Odessey & Oracle" i sound och känsla, och det låter allt för lovande för att missas.

V/A - Tea & Symphony - The English Baroque Sound 1967 - 1974 (Skiva)













Lori Balmer, Vigrass, Julian Brooks, Lea Nixon... Namn som säger dig något? Nej, inte mig heller. Inte ännu. "Tea & Symphony" är ännu en skiva jag inte hört, men kommer att investera i så fort ekonomin tillåter. Informationen om den är ganska knapphändig. Trots ihärdigt googlande vet jag inte mer än att Bob Stanley sammanställt den, att det är barockpop och de som hört den verkar ha älskat den. Det känns ändå som att det räcker för att motivera ett inköp, inte sant?

Etiketter: , , , , , , , ,

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Om Tough Alliance var före sin tid, vad var då inte "vilda svanar"? han har tjatat om barockpop så länge jag har känt honom.

1:56 em  
Blogger Niklas said...

Tja, jag menar ju inte på något sätt att TTA skulle ha återupptäckt barockpopen, men det känns som om det är en genre som är mer i ropet än på länge just nu, och TTA flirtade med den redan i våras.

2:59 em  
Blogger thisismycat said...

Cocoanut Groove's kreative man Olov Antonsson skrev till mig och hyllade vår solskensblogg. Jag skickade tipset vidare till vilda svanar. Men visst är det fantastiskt! Piggaste svenska bandet på länge.
Olov ska skriva en text till vår blogg, som gäst. Det blir bra.

8:19 em  
Anonymous Anonym said...

Håller med om att "Tea & Symphony" känns väldigt intressant. Måste nog köpa den, ser inte ut att finnas på nätet.

3:08 em  
Blogger Vilda Svanar said...

Skivan går att köpa på amazon för ca 11 skålpund om man då räknar med frakt. Jag har lyckats ladda ned den och jag gillar de flesta låtarna rätt skarpt!

4:36 em  

Skicka en kommentar

<< Home