måndag, september 17, 2007

Musik: Jens Lekman – Night Falls Over Kortedala.













Artist:
Jens Lekman
Titel: Night Falls Over Kortedala
Bolag: Service
År: 2007

Jens Lekman är tillbaka och jag insåg inte ens att jag saknat honom. Och jag trodde att jag var färdig, att jag klarade mig bra med mina Magnetic Fields och Jonathan Richman-skivor. Och så såg jag Jens igen på Accelerator, och den låga som en gång brunnit i mitt bröst för hans musik sprakade till men slocknade snabbt igen. Det var bra, riktigt bra, men det var inte vad det en gång varit. ”Friday Night At The Drive In Bingo” var en jättefin poppärla, men jag saknade den där Jens Lekmanska dramatiken, sorglig men insvept i varm finurlig humor som hindrar den från att någonsin bli riktigt betungande.
Och så kom det här. Och jag har svårt att finna ord.

Plötsligt minns jag bara allt så tydligt igen. Hösten 2003. ”I’ll come running with my heart on fire”. Tre personer i sängen, en som muttrar ”vad är det här för konstig musik?” och två som ler. ”Black Cab”, att döda partyn, ”Jag har saknat dig” och långa kramar, för mycket sprit i ett för snabbt tempo och allt var bara för att hitta någon att dela sitt liv med, och allt slutade bara med att man inte visste vem ens vän var längre, och Rocky Dennis dog innan han kunde komma med några svar. Det blev vinter och allt frös.

Våren 2004. Debutalbumets vår. Dansande till ”You Are The Light”. Motalas gator i ny träningsoverallsjacka och ”A Higher Power” i lurarna. Sprudlande glädje till ”Julie”, men med pizza istället för french fries at the dock of the bay, och med kall folköl och bearnaisesås istället för ketchup och majonnäs. Jens Lekman som soundtracket till den absolut bästa tiden i mitt liv. Och observera att jag inte skriver ”hittills”.

”Night Falls Over Kortedala” känns mer genomarbetad än debuten, vilket kan lura en att tro att den skulle ha förlorat lite av sin charmen. Så är dock inte fallet. Den är mer lekfull också. Låtarna är mer varierade, ofta lite gladare och med aningens mer temperamentsfulla rytmer i bakgrunden. I ”Sipping On The Sweet Nectar” anar jag Avalanches mer än någonsin, och då har de ändå alltid varit närvarande i Lekmans låtar.

För mig har hans texter alltid varit lika viktiga som musiken. Sorgliga, sentimentala, roliga och enkla att relatera till. Här är de bättre än någonsin. Små skrönor och betraktelser om vänskap, kärlek, längtan och nostalgi. Framförallt det där sista. Längtan och nostalgi. För mig är det vad hans musik alltid har handlat om. Varenda en av hans låtar är som små dagbokssidor målade i regnbågens alla färger.
Jag hoppas han fortsätter färglägga mitt liv länge till, och att han fortsätter att visa mig nya färger. Oavsett vilka toner de må gå i.

8/10

Etiketter: , , , , , , , , ,

8 Comments:

Blogger thisismycat said...

Lustigt att du nämner "A Higher Power", eftersom Jens där samplat mina kompisar i the Night Keys.
"Words Don't Fail Me Now" heter den låten och den är också ganska bra. Kan lägga upp den på min blogg.

1:52 em  
Blogger Niklas said...

Gör gärna det! Gillade den Night Keys-låten du tipsade om tidigare, nån gång för länge sen. Den var fin.

2:58 em  
Blogger thisismycat said...

De tidigare Night Keys-låtarna är med ett mindre band och lite mer teatralisk sång. Men nu har jag lagt upp låten!

5:40 em  
Anonymous Anonym said...

Bra recension!

8:40 em  
Anonymous enannananna said...

Skulle du fortfarande säga att 2004 var den bästa tiden?

2:45 em  
Blogger Niklas said...

enannananna: Kanske inte den allra bästa, men en av de bästa. Våren 2008 var också svårslagen.

2:52 em  
Anonymous enannananna said...

Det där med att se tillbaka och "utvärdera" i efterhand ger alltid nya dimensioner åt det man levt.

11:12 em  
Blogger Niklas said...

Så är det absolut. Ser ganska ofta tillbaka eftersom jag försöker sammanfatta den tid som flytt i någon slags text. Texten blir sådär, tillbakablickandet går desto bättre.

10:52 fm  

Skicka en kommentar

<< Home