onsdag, juli 09, 2008

Litteratur: Inspiration.

Senaste numret av Nöjesguiden är ovanligt läsvärt. I två uppslag får svenska kulturpersonligheter orera om sina favoriter bland svenska debutromaner, vilka de finner mest överskattade och vilka titlar som det sprakar lite extra om. Inspirerande läsning; min att läsa-lista växte med ett par tre, fyra titlar. Mest intresserad är jag nog av Harry Martinsons "Nässlorna Blomma" och Stig Dagermans "Ormen" som jag snarast ska leta upp på biblioteket. Naturligtvis har jag varit medveten om dessa verk sedan tidigare, men den här artikeln gjorde mig mer peppad på att läsa dem. Gott så.

Min favoritdebut? Rent spontant säger jag Hjalmar Söderbergs "Förvillelser". Men det tål naturligtvis att fundera närmare på.

Etiketter: , , ,

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Har inte läst någon av dem. Däremot älskade jag Martinsons "Aniara". Om man känner för ett versepos mitt i all diskbänksrealism är det ett säkert kort.

11:55 em  
Blogger Niklas said...

Den har jag sett i din bokhylla. Lånar den gärna.

10:03 em  

Skicka en kommentar

<< Home