söndag, juni 08, 2008

Musik: En låt #34.



Jackson Browne - Somebody's Baby

Nej, trots Cameron Crowes inblandning är "Fast Times At Ridgemont High" inte en lika bra high school-skildring som "Dazed & Confused". De påminner en del om varandra; den långa rolllistan, den ickelinjära handlingen... Men "Fast Times..." koncentrerar sig mer på humor än på charm, och humorn är lite för plump, de dråpliga situationerna lite mindre trovärdiga. Den där närvarokänslan ville inte riktigt infinna sig. Inte en dålig film alls egentligen, bara väldigt underlägsen, om man nu ska jämföra.

"Fast Times At Ridgemont High" har dock något som "Dazed & Confused" saknar, och det är Jackson Brownes 80-talssmöriga "Somebody's Baby" på soundtracket. Amerikansk middle of the road-rock blir inte mer amerikansk middle of the road-rock än så här. Jag måste erkänna att jag gillar det. Mycket. Min tolerans för den här sortens musik ökade när jag insåg att jag faktiskt tyckte om Tom Pettys "Free Fallin´" och sedan dess har det gått utför. Kanske är det så att åldern har fört med sig en insikt om att en bra låt trots allt är en bra låt. "Somebody's Baby" är, sin fläskiga 80-talsproduktion till trots, en riktigt bra låt, vilket om inte annat bevisas av den känsliga liveversion jag har på min hårddisk. Avklädd, nu presenterad med enbart piano och röst, blir det en låt om kärlek på avstånd, om längtan och avund.
En ensam suck från ett midnattsblått Kalifornien.

Etiketter: , , , , ,

2 Comments:

Blogger thisismycat said...

Jag tycker faktiskt, som Browne-fan, att han är mer än bara MOR. Visserligen skrev han 'Take It Easy' som blev en hit för Eagles, men Late for The Sky, For Everyman och The Pretender är tre riktigt bra album. Du borde skaffa dem, faktiskt. Finns billigt på vinyl, om man inte är sugen på att betala för mycket.
För övrigt har jag Fast Times At Ridgemont High liggande på hårddisken och har haft i säkert två år, utan att ha sett den. Kanske är dags.

2:34 em  
Blogger Niklas said...

Det är han absolut. Min bror har en hel del av hans tidigare grejer, och det är riktigt bra, det lilla jag hört. Själv har jag bara en av hans 80-talsskivor, "Lives In The Balance", och så den här låten då, och i båda fallen är det rejält bredbent, mitt på motorvägen.

2:40 em  

Skicka en kommentar

<< Home