torsdag, juli 10, 2008

Svammel: Things we lost in the fire.

Min externa hårddisk havererade häromveckan. Över 200 gigabyte film och musik försvann, till synes ut i tomma intet. Smärtsamt, givetvis, och framförallt väldigt irriterande. Så irriterande att jag till och från känner en knappt kontrollerbar frestelse att ta med hårddisken ner till stranden och gå lös på den med hammare. Men det får vänta. Helt borta tycks filerna, trots allt, inte heller vara. Då och då blossar hårddisken upp igen, korta stunder av dödsryckningar då jag skyndar mig att rädda det som räddas kan. Nu är ju min ordinarie laptophårddisk dessvärre väldigt liten, så mycket måste tyvärr lämnas kvar tills de filmer jag fört över har kollats på och tagits bort. På sätt och vis är det väl bra, för jag ser mer film än på länge. Avverkar dem i ett raskt tempo för att kunna fylla på med nya. Men för varje räddningsoperation går det lite sämre att skaka liv i hårddisken nästa gång. Det känns lite som att leta överlevande efter ett jordskalv.

Etiketter:

3 Comments:

Blogger Valdemar said...

Jag tror det här är första tecknet på att informationssamhället håller på att gå mot sin död. Snart kommer alla datorer i hela världen slockna. Poff bara, sen är det slut.

2:57 em  
Blogger thisismycat said...

Oh, jag skulle få panik om min kraschade. Jag köpte en och hann flytta över allt innan min stationära dator pajade. Tur det. Musik, bilder, filmer - allt klarade sig. Men nu är jag orolig för den här. Dock köpte jag en Seagate, de ger fem års garanti på alla sina diskar. Okej, så man får inte tillbaka sina grejer, men det säger lite om deras tilltro till sina hårddiskar.

7:57 em  
Blogger Niklas said...

Ja, det var en jävligt traumatisk upplevelse, men jag börjar hämta mig. Jag tror hemligheten är att undvika Lacies söndagshårddiskar, som tydligen har undermålig kylning. Seagate är nog betydligt bättre.

8:50 fm  

Skicka en kommentar

<< Home