torsdag, juli 10, 2008

Musik: En låt #35.



Fleet Foxes - He Doesn't Know Why

My Morning Jackets flanellrock har aldrig riktigt gripit mig. Bra i små doser, vissa låtar är starka, vissa partier. Sen tar det stopp. Och det är samma sak med deras småbröder i Band Of Horses. "The Funeral" är jättebra, några andra låtar likaså. Men det vill inte riktigt sätta sig, ville inte riktigt snacka med mig. Länge har jag funderat på varför. Nu har jag det. Som så ofta annars handlar det i slutändan om melodierna.

"He Doesn't Know Why" med Fleet Foxes har soundet, My Morning Jacket-soundet. Men den har melodi också. En melodi som flödar genom hela låten, mjuk och följsam, självklar och genuin, som om den plockats upp direkt ur naturen. Den liksom böljar fram, en melodi att vagga med i. Den gör mig alldeles luddig och harmonisk inombords. Nu låter ju inte hela skivan så här, allt sätter sig inte, allt snackar inte. Men "He Doesn't Know Why" är mer beroendeframkallande än något jag hittills hört av bandets föregångare. och kan mycket väl komma att bli ett av de mer bestående musikaliska minnena av sommaren 2008.
Låten finns på bandets självbetitlade debutskiva, men kan också höras här.

Etiketter: , , , ,