måndag, december 10, 2007

Litteratur: Boktips önskas!

Hej.


Ni vet... jag skriver ju om böcker här ibland va? Och vissa böcker jag skrivit om har jag tyckt om, ibland till och med tyckt riktigt mycket om. Men det var på tok för länge sen jag fullständigt golvades av en bok. Det känns som att jag läser mer pliktskyldigt än något annat, och den där riktiga läsupplevelsen har jag inte haft sedan jag plöjde Norman Mailers "De Nakna Och De Döda" i sommeras.
Det är där ni kommer in i bilden. Jag behöver er hjälp, jag behöver era tips på bra, riktigt, riktigt bra, böcker att sluka under julledigheten. Lämnas lämpligen i kommentarsfältet här nedan.

Etiketter: ,

12 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag är mest nyfiken på Michel Houellebecq just nu eftersom jag missat allt han skrivit. Jag beställde Plattform på adlibris.se för 35:- inkl frakt och den har jag hört mycket bra om. Lite kontroversiell men förhoppningsvis tänkvärd också.

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9100101877

Annars vet jag inte vad du gillar och har läst redan men jag läser Claes Holmström - Startpistolen just nu, en andra bok i en trilogi från mitten av 90-talet. Det anser jag vara en måste-bok när det handlar om svensk modern litteratur om du missat den. Den är nog lite svår att få tag på eftersom han hamnat i konflikt med Norstedts men den brukar gå att låna på bibliotek.

Den första boken i den trilogin som heter Tredje Stenen Från Solen, där huvudpersonen är besatt av en VJ på MTV när den kanalen var som hetast och bl a onanerar med hjälp av sin skivsamling, är också en klassiker.

9:42 fm  
Blogger Niklas said...

Tack för tipsen! Har läst "Plattform" och "Tredje Stenen Från Solen" och tyckte om dem båda två. Min favorit av Houllebecq är nog "Konkurens Till Döds". Läs den!

"Startpistolen" ska jag ta och kolla upp.

9:55 fm  
Blogger thisismycat said...

Jag skulle vilja komma med ett tips "to blow you away", men ingen bok jag läst på sistone har faktiskt varit så för mig på sistone. Har läst flera böcker, men alla har varit ganska tråkiga och när jag försöker skriva någonting om dem på bloggen så kommer det inte fram någonting. Så, tyvärr.
Men jag har läst Hjalmar Söderberg, Stig Ahlin, PA Fogelström, Paul Auster, Siri Huvstedt osv och allt har bara känts "njaaa".
Läser Norman Mailer nu. "Hårda killar dansar inte". Med en sån titel kan den ju inte vara dålig.

1:36 em  
Anonymous Anonym said...

Jag tror att du har läst de flesta av mina favoritböcker förutom kanske "Garp och hans värld" och "Berättelsen om Pi", men dem har jag väl tjatat om förut.

"Freak - boken om Freddie Wadling" var faktiskt rätt underhållande, oavsett om man gillar Wadling eller inte.
"Mambo Kings spelar och sjunger om kärlek" av Oscar Hujielos kanske kan vara något också, rätt klyschig förvisso men också ganska kul.

Så ett inslag på Babel för ett tag sen om en bok som jag blev rätt intresserad av, "Obeslut" av Benjamin Kunkel. Har inte läst den själv än så jag vet inte om den är bra men den verkade som sagt intressant.

Själv håller jag på med "Hundra år av ensamhet" för tillfället. Den är sådär måste jag säga. Tycker att karaktärerna är lite för bleka för den verkligen ska gripa tag om mig.

3:34 em  
Anonymous Anonym said...

Om du inte läst John Ajvide Lindqvist
"Låt den rätte komma in" så läs den.
Gilllade den väldigt mkt och ska därför nu under jullovet läsa hans andra bok "Hantering av de odöda".

5:51 em  
Anonymous Anonym said...

Okej, jag ska kolla upp Konkurrens Till Döds (i alla fall om jag på något sätt uppskattar Plattform till att börja med, annars får det nog vara).

Om du vill ha en mer lättsam bok, som t ex en deckare, så brukar jag rekommendera Den Hemliga Historien av Donna Tartt, en gammal storsäljare som du säkert läst redan. Den är antagligen svår att få tag vid det här laget men det är den bok som jag läst igenom snabbast det senaste decenniet, och det säger ganska mycket då jag tröttnar på de flesta böcker efter 30-50 sidor.

The Dice Man (helst på originalspråk) av Luke Rhinehart är också en bok som jag alltid bär med mig. Det anses kanske inte vara någon "stor" litteratur men det är ändå en kultklassiker som man bör ha läst.

6:11 em  
Blogger thisismycat said...

Jag tänkte vara lite tvärtemot, jag. Läs _inte_ Tärningsspelaren. Ett stycke överskattad skräplitteratur.

9:26 fm  
Anonymous Anonym said...

Jo, det är som sagt ingen "stor" litteratur men var ändå en annorlunda läsupplevelse för mig i alla fall. Jag gillar dessutom ofta så kallad "skräplitteratur". Jag ångrar inte ens att jag läste Den Nionde Insikten. Vissa moderna böcker ska man bara ha läst, känns det som, även om det kanske smärtar ibland.

Jag förstår att den inte faller alla på läppen men The Dice Man är hur som helst en av mina favoritböcker. Översättningen till svenska ska dock vara en av de sämsta som gjorts genom historien.

4:48 em  
Blogger Niklas said...

Köpte Will Selfs "Min Grej" idag. 20 kromor på Myrorna. Sen har jag tipsats från flera håll om en bok som heter "Vindens Skugga", så den tänkte jag läsa.

"Tärningsspelaren" kommer jag nog läsa ändå, för att ha läst den liksom. Har hört både bu och bä om den redan sedan tidigare. Verkar vara en vattendelare.

"Hundra År Av Ensamhet" tyckte jag faktiskt om. Läste dem för några somrar sedan. Kommer faktiskt inte ihåg exakt vad jag gillade, men den var en märklig upplevelse.

10:48 em  
Blogger Niklas said...

Tyvärr måste jag säga att "Hårda Killar Dansar Inte" var en rejäl besvikelse. Hade hoppats på lite underhållande noir. Noir var det, men inte underhållande. En väldigt jobbig bok måste jag säga.

Ajvide har jag läst, men kom nu på att jag fortfarande inte läst hans novellsamling, "Pappersväggar".

10:53 em  
Blogger thisismycat said...

var du tvungen att förstöra för mig! buhu!
nä, men hur som helst. om du vill ha tärningsspelaren på svenska så kan jag skicka den, jag kommer aldrig läsa den igen.

8:11 fm  
Anonymous Anonym said...

mina favoritböcker (kopierade bara rakt av min lista på facebook):
solange (willy kyrklund) nekrofilen (gabrielle wittkop) broarna (tarjei vesaas) trädgården (magnus florin) elvis karlsson (maria gripe) svarta biljetter (jayne anne phillips) balladen om det sorgsna caféet (carson mccullers) smärtan (marguerite duras) strändernas svall (eyvind johnsson) jag brinner (torbjörn säfve) ögats historia (georges bataille) diva (monika fagerholm) den hemliga historien (donna tartt) stäppvargen (hermann hesse) lolita (nabokov) norwegian wood (haruki murakami) zoo -eller brev som inte handlar om kärlek (viktor sjklovskij) mästaren och margarita (bulgakov) drömfakulteten (sara stridsberg) gormenghast-trilogin (mervyn peake) den ovillkorliga kapitulationens museum (dubravka ugresic)

5:53 em  

Skicka en kommentar

<< Home