torsdag, december 06, 2007

Litteratur: Pepp #9.

Rob Sheffield - Love Is A Mix Tape - Life And Loss One Song At A Time

Renee var tuff, Rob mesig, men kärleken till musiken förenade dem. De spelade in blandband till varandra, älskade Pavement, gifte sig unga
. De var lyckliga. Men säg den lycka som varar för evigt - Renee dog plötsligt, och allt för ung. Kvar blev Rob, ensam med sina minnen. Och sina blandband.

Alla som någonsin hittat ett gammalt blandband från förr och stoppat det i stereon vet vilken oerhörd nostalgi lyssnandet kan föra med sig. Ett blandband är ju så mycket mer än summan av sina delar, och så mycket mer drabbande än att bara lyssna på enskilda låtar ”från förr”. Det är en helhetsupplevelse, en tillfällig tidsresa.

Blandbanden blev också viktiga hjälpmedel i Rob Sheffields sorgearbete, och ledde i slutändan till den här boken, som i grund och botten är Robs minnen av Renee och deras förhållande, återberättade med blandbanden som bakgrund. Textutdrag ut boken är bara en googling bort, och det är bitterljuv läsning. Och gripande nog att motivera en beställning. ”Love Is A Mix Tape” är på väg till mitt brevinkast as we speak.

Jag förväntar mig en engagerande men livsfarlig bok. Livsfarlig, inte för det tragiska innehållet, utan för att jag gissar att jag efter att ha läst den kommer att ha en skivinköpslista lång som en hel toarulle…

Etiketter: , , ,

2 Comments:

Blogger thisismycat said...

Jag provläste någonstans, fast då var det på svenska. Tror jag egentligen vill läsa den på originalspråk, att mycket av känslan går förlorad när man läser den på svenska.

6:46 em  
Blogger Niklas said...

Det tror jag också. Av någon outgrundlig anledning (Lathet? På CDON fanns bara den svenska utgåvan, och då jag ändå skulle lägga en beställning där kunde jag lika gärna plocka med boken därifrån...) blev det översättningen jag köpte. Kanske slutar med att jag läser båda.

1:17 fm  

Skicka en kommentar

<< Home