tisdag, december 04, 2007

Musik: Pet hate #2.

At Swim Two Birds - Swedish Lakes

Jag var inne på Mickes Skivor häromdagen, och hittade till min stora lycka At Swim Two Birds "Returning To The Scene Of The Crime" för blygsamma 60 kronor. Det är en skiva jag varit på jakt efter en längre tid, och lätt skulle kunna tänka mig att betala det dubbla för. Förmodligen kommer jag att skriva mer om den skivan framöver, men just nu nöjer jag mig med att konstatera att det är förödande dyster men förtrollande vacker slowmotionmusik, inte helt överraskande väldigt likt Montgolfier Brothers mörkaste stunder (Roger Quigley, som är At Swim Two Birds, återfinns även bakom mikrofonen i Montgolfier Brothers).

Så, vad är problemet då? Jo, problemet är låten "Swedish Lakes" som återfinns på At Swim Two Birds Myspace-sida. Det är egentligen inte så mycket en låt som det är en fältinspelning med lite stämningsfullt pianospel i bakgrunden. Jag hade förmodligen uppskattat det om det inte vore för att fältinspelningen rymmer en konversation mellan Roger Quigley och två svenska tjejer som på plågsamt knagglig engelska berättar om sjön de brukar bada i.

"It's väry nice. It's hot. Or hot... Wårm! Very nice. I took ö swim this morning. Its very, very nice. You should try it. A swedish läjk. The beach... Vad kallas brygga? The thing that goes out from the bea... Ah! Nu, nej fan, jag vet jag vet... Fuck! Ah, men jag vet vad det heter! The sing... of wood, that goes out from the beach..."

Om man, som jag, inte själv sportar ett perfekt engelskt uttal och blir smärtsamt medveten om det varje gång man hamnar i konversation med någon av annan nationalitet, är det en ren pina att lyssna på. Fruktansvärt. Nej, Quigley får gärna hålla sig till sina molokna sånger om sprit, cigaretter och förhållanden i förfall. Jag lyssnar gärna. Men håll svenska småtjejer borta från mikrofonen. Det finns ångest, och det finns ångest...

Etiketter: , , , ,