tisdag, november 06, 2007

Svammel: Dagenssocialaäxperiment.com

När jag, för en herrans massa år sedan, tittade på "Expedition: Robinson" fanns där en Norrländsk deltagare som nu plötsligt börjar spöka i mitt huvud. Det är särskilt hans tvångsmässiga konstaterande; "Hä ä som ett ända socialt äxperimänt dä här" som gör sig påmint. Detta eftersom det är något som också kan sägas om Dagensskivas diskussionsforum.

Jag brukade själv skriva där, men la ner min verksamhet någon gång i sommeras. Det hade gått från ett någorlunda avslappnat tidsfördriv, där man snackade musik, böcker, ordvitsar och vad man ätit till frukost, till ett tillhåll för bittra människor som behövde ett utlopp för all sin uppdämda frustration. Att snacka om sandlådenivå är i det här fallet att kränka sandlådan.

Något som sänkte forumet till nya lägstanivåer var införandet av etiketter. Etiketter fungerar ypperligt i många sammanhang (exempelvis är jag nöjd med etikettfunktionen på min egen blogg - ett smidigt sätt att strukturera upp inläggen efter innehåll) men på Dagensskiva blev det - naturligtvis - bara ett nytt sätt för forumskribenterna att jävlas med varandra. Skillnaden mellan en etikett och ett vanligt inlägg är ju (förutom de mest uppenbara) att etiketterna var anonyma. Det gick inte att utröna vem som skrivit vad om någon annans morsa. Det konspirerades, tänder gnisslades, pannor rynkades. Vem kallade mig just för missfoster? Den välkände provokatören eller den till synes harmlöse gubbrockentusiasten? Hatattacker kunde komma från de mest oväntade håll, och ingen kunde säkert veta vem som var vän och vem som var fiende.

Tills nu.


Plötsligt och utan förvarning väljer Dagensskiva-redaktionen att offentliggöra etikettskaparna. Och då inte enbart de kommande etiketterna, även namnen bakom tidigare etiketter. Det är diaboliskt och genialiskt. Plötsligt omkullkastas hela strukturen. Vän blir fiende och fiende vän. Exempelvis uppdagades det nu att en god vän i bloggosfären låg bakom en återkommande etikett där yours truly anklagades för att "gnälla". Det tror jag dock var en etikett som sattes med hjärtat, och vjag väljer därför att ta det med en klackspark (medan jag i hemlighet planerar en passande hämnd...).

Att betrakta detta är lika fascinerande som oroande, och jag ställer mig frågan: var detta tanken redan från början? Sitter Dagensskiva-redaktionen och hånskrattar med marionetttrådarna hårt greppade mellan fingrarna? Är det hela bara ett ondskefullt spel där forumskribenterna är pjäserna? Och i så fall; hur kunde det gå så fel? Hur kom det sig att en en musiksida med den blygsamma ambitionen att publicera en ny skivrecension varje dag, kom att bli en näthatets och -mobbingens bastion? Om det tvistar de lärde. Och jag kommer att tänka på den klarsynte Robinson-norrlänningens reaktion när han slutligen besegrades av spelet och röstades hem:

"Vill du att ja ska ta farväl av mina vänner? Här ha ja inga!"

Etiketter: , , ,

9 Comments:

Blogger thisismycat said...

ehm... jag känner mig ganska träffad. vilda svanar berättade om funktionen och jag gick in på forumet och kollade. ja, jag låg bakom de flesta av de etiketter där du sades "gnälla". men jag gjorde allt med hjärta och jag älskade ditt gnäll. det var en av de anledningarna till att jag gillade forumet så länge.
hoppas du kan förlåta mig, det var inte meningen att du skulle bli sårad på något sätt.

7:34 fm  
Blogger Niklas said...

Absolut ingen fara! Ville bara pika dig lite. Som jag skrev så tar jag det med en klackspark. Det finns ju värre grejer man kan anklagas för än att vara gnällig.

8:35 fm  
Blogger thisismycat said...

Puh, känner mig som värsta backstabbern! Var helt övertygad om att du visste att det var jag helt tiden, men det kanske inte var så tydligt som jag trodde.

8:47 fm  
Blogger Niklas said...

Vid några tillfällen misstänkte jag att det var du, men jag trodde det var olika personer som låg bakom den varje gång. Men men, jag har också satt etiketter, vilket är lite olustigt nu eftersom jag inte har lagt på minnet vad jag kan tänkas ha skrivit, eller om vem. Rätt som det är kommer det väl en smocka, verbal eller fysisk...

Vad tycker du om DSC:s val att outa etikettskribenterna? Jag tycker det är sneaky som fan, men ganska roligt.

9:03 fm  
Blogger thisismycat said...

Det var ju olika personer som låg bakom, fast jag hade skrivit flest gånger. Men jag var nog först...
Jag minns inte heller vad för etiketter jag skrivit, förutom den om dig då, snart kommer väl utskällning på mail eller något.
På sätt och vis tycker jag att det är rätt. Forumet kommer nog inte bli bättre av det här, men nu vet man ju iallafall vilka som är mest aktiva som troll.

9:59 fm  
Anonymous Anonym said...

"Att snacka om sandlådenivå är i det här fallet att kränka sandlådan."

Word!

2:29 em  
Anonymous Anonym said...

Jag tror att man kan se outandet ur (minst) två olika aspekter. Den "strategiska" är förstås att alla kunde se att etiketterandet gått helt överstyr, och då var det en helt perfekt åtgärd att göra etikettskrivarna offentliga för att bromsa det hela lite. Problemet var förmodligen att det ur ett tekniskt perspektiv skulle ha gjorts redan när etiketterna infördes eftersom det förmodligen inte (utan en massa jobb som ingen kunde göra/hade tid med) i efterhand gick att ta bort kopplingen mellan etikettskrivarna och etiketterna på de etiketter som redan fanns.

Det var trots allt till vissa delar intressant läsning, iallafall innan folk började rensa och ta bort sina etiketter.
Frågan är dock varför arg skåning tog bort etiketterna där han dissade Nils Landgren? Ville han inte stå för den åsikten?

8:05 em  
Blogger Kal Ström said...

För det första blev ju inte etiketterna riktigt vad vi tänkt oss från början.

Och särskilt i somras när det gick över styr borde vi kanske tagit bort dem. Vi funderade dock på ett sätt att lösa det istället. Från början var vi inte helt säkra på hur det förhöll sig med vem som skapat vilken etikett. Men det fanns naturligtvis sparat i databasen.

Då kunde vi göra på två sätt. Antingen kunde vi rensa etiketterna och börja om. Eller så kunde vi visa upp det hela i all sin glory. Det sista alternativet var ju roligare. Och ärligare.

Men sen kan jag fortfarande ibland fundera på om vi inte borde rensa etiketterna ändå nu och börja om. För att se om det blir bättre. För nu har ju ändå alla sett vilka som satt vilka etiketter.

2:51 em  
Blogger Niklas said...

Kal: Då vet du antagligen att även undertecknad (om du nu är medveten om vad undertecknad kallade sig på forumet) också ligger bakom en och annan elak etikett. Etiketter korrumperar! Hoppas du fattar att inlägget var skrivet med glimten i ögat. Ni gör ett bra jobb, och jag tycker det är tråkigt att forumet ballat ur.

Kul att få så många kommentarer föresten, det tillhör inte vanligheterna.

11:02 em  

Skicka en kommentar

<< Home