måndag, juni 15, 2009

Politik: Björklund och flumskolan.



Jan Björklund
vill begränsa vår möjlighet att läsa upp gymnasiebetygen. "Slöseri med skattemedel", säger han. Ett effektivt sätt att fördjupa klassklyftorna skulle jag vilja säga...

När jag gick i gymnasiet var jag vad Björklund skulle kalla för "flummare". Inte en kaxig eller rebellisk typ, inte en sån som skulle fått smaka magisterns pekpinne i det samhälle borgarna tycks längta tillbaka till. Jag var bara på tok för upptagen med mig och mitt för att orka ta till mig av det mina lärare försökte lära mig. Hade för många dämpat upprörda samtal att försöka undvika att lyssna till om kvällarna, för mycket osläckt kärlekstörst, för mycket blandbandskomponerande och promenerande på Örebros gator. Jag skolkade från matten för att köpa tidningar på Serieboden mitt emot skolan och skolkade från idrotten för att jaga Smiths-singlar på Bananamoon. Det var sånt som kändes viktigt då. Jag jagade kunskap som ingen lärare ville lära ut.

Först några år senare, efter långa perioder av arbetslöshet, tom plånbok och meningslösa arbetsmarknadspolitiska åtgärder, hade jag inspiration och sinnesro nog att börja plugga igen. Jag började med Komvux. Läste upp Matematiken, det nödvändigaste och svåraste. Jag fortsatte med Svenskan och Engelskan, ämnen jag alltid haft lätt för och bara slarvat bort i gymnasiet. Det gick lysande. Trots min dyskakyli blev det VG i matte. Svenskan gav mig inspiration att utveckla mitt litteraturintresse, att gräva vidare i de gamla klassikerna som tidigare kännts så hotfulla. Jag fick ett jävla självförtroende att få plugga nu, när tonårens sociala våndor inte låg som ett läskpapper i min kunskapstörstande strupe.

Livets hårda skola hade lärt mig att jag behövde gymnasiebetygen för att komma någonstans i livet. Att det inte funkade med IG i matte och medelmåttiga betyg i ämnen där jag kunde överprestera. Livet hade också lärt mig att kunskap inte var ett nödvändigt ont, utan att det faktiskt var jävligt givande att ha koll, att kunna hänga med, att vara allmänbildad. Det kan man bli utan bokstäver på ett papper. Men de där bokstäverna underlättar, onekligen.

Och lika lite som hårdare fängelsestraff leder till färre brott kommer begränsade möjligheter till efterstudier att hindra skolk, avhopp eller "flummande". En rånare begår sitt brott för att han tror han ska komma undan. En skolkare stannar hemma för att han tror att det ordnar sig ändå. Det gör det också, ibland, när möjligheterna finns. Ta inte bort de möjligheterna, Björklund.

Etiketter: , ,

8 Comments:

Blogger Martin said...

Ord! Varje gång någon någorlunda vettig skriver om Björklund finns det anledning att oroa sig för vart vi är på väg: http://herralarik.blogspot.com/search?q=bj%C3%B6rklund

9:04 fm  
Anonymous Anonym said...

Kan inte du skicka in den här till "skriv i DN"? Snälla?

11:07 fm  
Blogger Valdemar said...

Att ta bort möjligheten att läsa upp betygen på komvux kan vara det dummaste förslaget som den här regeringen har kommit med, och det vill inte säga lite. Jag blir lite mörkrädd när jag ser Björklund på tv.

12:20 em  
Blogger Niklas said...

Martin & Valle: Verkligen! Varje gång han öppnar munnen kommer något nytt galet förslag.

Anonym: Kanske, jag ska fundera på saken.

12:34 em  
Blogger Moyof said...

Jag håller självfallet med dig Niklas! Jag har utvecklats såå mycket dessa två åren jag studerat på Komvux. Jag är så tacksam att jag fick en andra chans. Mitt självförtroende har växt markant. Jag älskar att känna mig allmänbildad. Jag blir alltid så arg när kommunerna och politikerna drar ner på allt som har med skola att göra, speciellt komvux. *morr*

1:57 em  
Anonymous johanna said...

åh vilken bra text niklas! jag ville egentligen skriva "bror" istället för "niklas" för att skryta med att vi är samma kött och blod. men det känns lite töntigt. jag tycker precis som anonym att den här ska in i dn eller nåt sånt. eller att du ska ta tillvara på din jävla talang och börja plugga och bli världens bästa journalist/författare/skribent. du är en förebild. kram!

1:54 em  
Anonymous Blondie said...

Mycket bra skrivet! Känner igen mig och håller med fullständigt.

2:09 em  
Blogger Niklas said...

Tusen tack, vad snälla ni är. :)

9:41 fm  

Skicka en kommentar

<< Home