måndag, juli 20, 2009

Musik: En enkel fråga...

Intressant kontrast under helgens grillkväll:
Min bror och jag diskuterade skivor. Skivor som köpts, skivor som vi ville köpa, skivor som vi kunde tänka oss sälja. Min bror köper ungefär lika mycket skivor som jag gör, och det är således ett ständigt aktuellt samtalsämne. Han bläddrar i min samling och jag i hans. Suckar ibland avundsjukt åt något av de senaste fynden. "Tjugo kronor på Myrorna i Skärholmen!"

Vid samma bord satt F.
"Ja, man kanske skulle sälja av ett gäng skivor. Jag slängde faktiskt flera hundra för några år sedan."
Jag känner flera personer som har samma inställning till musikkonsumtion. Varför köpa en massa prylar som bara tar plats när allt ryms i datorns hårddisk? Men jag känner ungefär lika många som har samma inställning som jag. Att det kan vara roligt och givande att jaga skivor. Så länge man håller sig på rätt sida av den totala galenskapens gräns.

Så, frågan är således: köper du skivor fortfarande? Varför då? Eller varför inte?

Etiketter:

7 Comments:

Anonymous Emil said...

Nej, numera köper jag inte skivor. Den absolut största delen av min musikkonsumption kommer från Spotify, då jag mest lyssnar hemma. Resterande är ett gäng mp3or som jag har lagt in i mobilen för dom tillfällen då jag inte är hemma. Varför? För att det känns enklast så.

5:44 em  
Blogger Martin said...

Ja det är ju verkjligne något visst med det fysiska ägandet när det gäller skivor. Av listan ute till höger att dömma har du haft en bra period.

9:30 em  
Blogger Valdemar said...

Det är en intressant fråga. Ibland tänker jag att ska man köpa skivor så ska man verkligen gå in för själva samlandet och inte bara strököpa några skivor ibland som jag gör nuförtiden.

Jag har inget bra svar på varför jag fortfarande köper skivor, men mest handlar det väl om att musik som man verkligen gillar vill man äga fysiskt antar jag. Fast skivor som jag bara tycker är sådär kan jag nöja mig med att ladda ner eller lyssna på spotify.

11:40 em  
Blogger Moyof said...

Jag köper inte så mycket skivor idag. jag prioriterar filmer och tv-serier. men vissa skivor, de som är fullsmockade med jättebra låtar köper jag gärna, om jag hittar dom. Just nu har jag en lista på cdon på skivor för ca 2000 kr som jag sakta betar av. En vacker dag!

10:54 fm  
Blogger thisismycat said...

Jag köper skivor, men inte alls lika mycket. Delvis handlar det väl om att min fru och jag har det lite knapert ekonomiskt just nu, men också att jag inte köper nya skivor i samma takt som förut. Däremot köper jag mer vinyl, dels för att mycket musik inte finns på cd, för att vinyl är ett mysigare format och för att man får otroligt mycket mer för pengarna.
Ibland fyndar man givetvis, men när man ändå betalar 95kr för Four Tops' "Keeper of the Castle" så känns det som man fick mycket mer än om man köpt CD:n för samma pris. Ny musik tenderar jag ladda ner eller lyssna på Spotify, om de inte ingår i de där artisterna som jag alltid köper, oavsett vad jag tycker om det. Dvs Lucksmiths, Kozelek, Kjellvander, J Mascis, Jason Molina osv...

10:58 fm  
Blogger Niklas said...

Jag köper nog mer skivor än någonsin tidigare, men jag köper väldigt sällan något nytt. Tror jag köpt sammanlagt fyra nya skivor det här året. Det mesta köper jag på loppis eller på Tradera.

1:34 em  
Anonymous antz said...

jag köper skivor fortfarande. som jag ser det finns fortfarande inte något lagligt alternativ som kan konkurrera: att köpa mp3-filer kostar för mycket sett till hur mycket sämre produkten är. man får ju varken albumlayout eller det arkiveringsutrymme som cd-skivan faktiskt utgör.

jag tror också det är mycket av generationsfråga: jag är uppvuxen med cd-skivor och kommer ihåg känslan av att äntligen få köpa en skiva som man gått och längtat efter länge. de som är uppvuxna med nerladdning lär ju inte ha samma "nostalgiska" band till plastbiten.

9:55 fm  

Skicka en kommentar

<< Home