söndag, april 19, 2009

Film: Vinyl.



Jag köper på tok för mycket skivor, fler de senaste månaderna än på länge. Det är lite oroande. Förra året hade jag ont om pengar och köpte således betydligt färre skivor. Jag mådde bättre då än någonsin. Det måste inte ha en koppling till min skivkonsumtion, men ska man tro Alan Zweig kan så mycket väl vara fallet.

Zweig är själv rabiat skivsamlare, och inte helt tillfreds med tillvaron. Han är så missnöjd med sitt liv att han beslöt sig för att spela in en dokumentär om det, och om skivsamlandet som han beskyller för sin miserabla situation. Zweig har inte bara dokumenterat sin egen tillvaro, utan intervjuar också andra skivsamlare. Vissa kända (exempelvis Harvey Pekar). De flesta okända. Majoriteten ljusskygga och asociala. Det är roande till och från - Zweig är en rätt underhållande berättare, och är inte rädd för att ställa obekväma frågor - men oftast är det faktiskt ganska obehagligt och sorgligt. Varken Zweig eller hans intervjuoffer är några särskilt harmoniska människor, och samlandet är - hur ofta det än påpekas att it's all about the music - uppenbarligen ett skydd mot en verklighet och omvärld som upplevs som omöjlig att hantera. Ett exempel på detta kan beskådas här nedan. Se klippet, se "Vinyl", och tänk dig för en extra gång nästa gång du funderar på att slinka in på skivbörsen runt hörnet.


Etiketter: , , ,

7 Comments:

Blogger thisismycat said...

Måste se. Läs gärna boken Vinyl Junkies, en bok på ämnet med ett något mer lättsamt upplägg. Där tas inte nördigheten och samlingarna som något negativt, även om det talas lite om att det, socialt - är det.
Var fick du tag på filmen, klippet var ju helt fantastiskt.

Såg att du köpt Stephen Stills också, mycket bra skiva.

11:49 fm  
Blogger Niklas said...

Den boken har jag tänkt läsa ett tag. Funderade lite på det där negativa, att det kanske blev lite överdrivet. De här människorna hade kanske mått ännu sämre, rent av begått självmord, om de inte haft skivorna som distraktion. Den vinkeln saknades i princip helt i "Vinyl".

Vet inte riktigt var filmen finns att få tag i förrutom på torrentsiter. Har den inte hemma, men kan försöka trolla fram den så kan jag höra av mig när jag har den.

Här är för övrigt en länk till regissörens blogg:

http://knowourselves.blogspot.com/

Han känns sympatisk. Sympatisk musiksmak också.

12:08 em  
Blogger Martin said...

Ja jösses. Vissa dagar får man känna sig riktigt frisk. Om du skulle få tag på hela filmen så är jag intresserad. Om du skulle snubbla över den lilla krönikesamlingen Mats Olssons Greatest Hits Vol 1 (kom det någonin en tvåa?) finns det en fantastisk text där om hur de ska bygga ett extra skjul hemma hos en skivsamlare.

4:01 em  
Blogger Niklas said...

Martin: Jag har den på hårddisken nu. Hojta till om du vill ha den så löser vi det på något sätt. Detsamma gäller givetvis thisismycat.

10:48 em  
Blogger Niklas said...

(Vill man ha kontakt med undertecknad kan man maila reappearhere(at)gmail.com)

11:03 em  
Blogger Martin said...

Stort tack Niklas! Du borde ha ett mail i inboxen nu.

9:44 fm  
Anonymous sirran jao said...

"NEVER step on a collectors records". NEVER step on din brors serietidningar, i say!!!!!!!!!!

6:29 em  

Skicka en kommentar

<< Home