måndag, april 06, 2009

Svammel: Loppisfynd, galore.

Vore detta min dagboksblogg skulle jag nog skriva om begravningen, om hemstaden, om att sova på tältsängar, om katter och hundar och syskon, om kajor och industrier och bussfärder. Nu är så inte fallet. För helgen bjöd inte bara på begravning. En helg i hemstaden är naturligtvis också en helg med liten loppisrunda. Denna vecka resulterade inte i en lika stor hög böcker som det senaste besöket, och det kanske var lika bra. När ska man ha tid att läsa allt? Den här gången blev det:

Harry Martinsson - Nässlorna Blomma - som jag sökt efter med ljus och lykta ett bra tag. Tråkigt nog var det i Expressen fula klassikerserie, tryckt på dasspapper och med lila omslag, men den får duga.

Niklas Rådström - Spårvagn På Vintergatan - som verkar handla om pappa Pär, en författare jag tidigare aldrig läst, dock nyligen har läst om, i Stig Claessons "Om Vänskap Funnes". Inhandlades främst av den anledningen. Jag älskar att nysta i röda trådar.
--
Jag gav även bokrean en chans, och tro det eller ej, den gav utdelning. Jag har lärt mig att bokrean sällan är bättre än den är i småstäder. Boklådorna passar på att slumpa bort det som inte gått åt under året, och det innebär i en stad som Karlskoga allt som inte är Jan Guillo och Lisa Marklund. Här hittade jag ett år "V För Vendetta" för en femtiolapp. Nu blev det:

Stephen Farran-Lee - Östergren Om Östergren - en lång intervju med en av mina svenska favoritförfattare. Underhållande, intressant och väldigt inspirerande läsning. Har snart läst ut den.

Howard Sounes - Bukowski - En Biografi - för ja, jag är (mot bättre vetande) väldigt förtjust i Bukowski.


Zbigniew Kuklars - Hjälp Jag Heter Zbigniew - som Åsa rekomenderat.
--
Kan inte säga att det var en bra helg, men min bokhylla är mätt och belåten.

Etiketter: , , , , ,