onsdag, mars 11, 2009

Musik: Jag fattar bara inte Fairport Convention.



Jag försöker och försöker, men jag fattar bara inte Fairport Convention. Varje gång jag slår på "Liege & Lief" tänker jag: "Nu så, den här gången ska jag väl kunna hitta det där släktskapet med Nick Drake som det snackas om. Nu ska jag väl äntligen fatta det där magiska med Sandy Dennys röst som alla snackar om." Men så snurrar skivan igång, och allt jag kan tänka på är stonehenge och dansande dvärgar.

Vad gör jag för fel?

Etiketter: , , , ,

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

hahahahhahahahaha en dansande dvärg. googlade du det?

7:00 em  
Blogger Niklas said...

Nästan. "Dancing midget" för att vara mer exakt. :)

7:19 em  
Blogger thisismycat said...

Håller med. Sandy Denny har världens mest irriterande röst. Tycker hela den brittiska folkscenen blir ganska svår. Känns som att det lite för mycket män med get-underkropp som spelar flöjt och sånt trams.
Kolla annars upp samlingarna Folk is not a four letter word. Finns två, om jag inte minns fel. Finns nog lite brittiskt där på också, men det mesta är bra ändå.

9:43 fm  
Blogger Martin said...

Tack! Jag har själv stora problem med det där kvinnliga engelska folksångsstämmorna. Räknar med att det kanske rättar till sig efter 40. Att jag precis börjat gå ned mig i Bert Jansch är förmodligen ett steg på vägen. Han tog också emot rejält förut.

10:22 fm  
Blogger Drake said...

Om det är likheter med Nick Drake du söker så har du lyssnat på fel Fairport platta.
"Unhalfbricking" och "What we did on our holliday" skall du lyssna på.

7:29 em  
Blogger Niklas said...

Tack Drake. Ska kolla upp de skivorna. Antar att du är samma Drake som skriver på Dagensskiva?

11:46 fm  

Skicka en kommentar

<< Home