fredag, januari 08, 2010

Musik: Kent - Röd.



Det känns lika märkligt som glädjande att skriva detta, men Kents nya skiva är en av förra årets absolut bästa, en av gruppens bästa, deras starkaste sedan "Hagnesta Hill". Och detta skriver jag. Som tröttnade på Kent efter "Vapen & Ammunition". Som under många år förkastade dom. Som länge sett dem som ett pinsamt men lite gulligt inslag i skivsamlingen och som för länge sedan gått vidare. Tror inte att det här är albumet som får mig att börja hänga på Kent.nu eller försöka krångla på mig den gamla Hagnesta Hill-tishan igen, men my god, om det inte är en imponerande skiva...

Ser man förbi alla skriverier om Hansastudion och technoinfluenser (jodå, det finns en del beats här och där) så är "Röd" något så enkelt som ett knippe riktigt bra låtar. Starka melodier, snyggt sound och - framförallt - bandets vackraste och viktigaste texter hittills. Inga trasiga moln eller yetispår här inte. Det är ganska rakt, ganska enkelt och naket, ibland hjärtslitande i sin uppriktighet och uppgivenhet: "Om jag hade lite kraft kvar att ge dig, om jag hade lite hjärta att dela med mig, om jag hade lite kärlek så var den till dig."

Musikaliskt ekar det fortfarande av brittiskt 80-tal, men det känns inte mossigt som på "Tillbaka Till Samtiden". I en kort recension av den skivan efterlyste jag ett sound liknande det på Nicolas Makelberges "Dying In Africa". Då och då känns det som om någon lyssnade på mig. Men här anas också Arcade Fire, både i ljudbild och i tonläge och tema. Bombastiskt så det förslår, samma fixering vid lögner och tro och skuld, och texter om ett modernt samhälle man inte vill känna igen sig i. Ett samhälle fyllt av Vellingebor, utan utsträckta händer, utan kraft kvar att dela med sig av.

Etiketter: , , ,

4 Comments:

Blogger Martin said...

Även jag som lämnade Kent bakom mig redan efter Verkligen känner faktiskt lite nyfikenhet inför Röd. Och läs Yngve Frej eller varför inte Svart asfalt gröbt gräs eller Kärlek rostar inte.

11:29 fm  
Blogger Niklas said...

Ja, ge den en chans vettja! Kanske finns på Spotify?

Inledde "Yngve Frej" i fredags och insåg att jag faktiskt sett delar av filmatiseringen för några år sedan. Boken är riktigt bra så här långt. Finns ett parti om trasmattor som jag tycker otroligt mycket om.

12:02 em  
Blogger Martin said...

Ja det är ett fint parti som ju också är väldigt bra i filmen. Kollade och den finns på Spotify så det får bli på jobbet i morgon.

4:41 em  
Blogger Valdemar said...

Jag kanske också ska ta och ge den en chans nu, har känt mig lite avskräckt sedan jag hörde "Töntarna" som jag tyckte var riktigt dålig. Å andra sidan brukar Kents singlar nästan alltid vara dåliga.
Jag tillhör annars de som tycker att det har funnits åtminstone någon bra låt på varje Kent-skiva även om det har gått stadigt utför sedan 90-talet.

Förresten så tror jag att jag fick din gamla Hagnesta Hill-tischa.

3:59 em  

Skicka en kommentar

<< Home