fredag, december 29, 2006

Litteratur: Årets läsning.

När det handlar om böcker är det svårt att få till en årsbästalista. Jag varvar nyheter med klassiker för mycket för att kunna få ett tillräckligt stort urval nya böcker för att kunna göra en rättvis lista.
Väljer därför att tipsa om tre någorlunda fräscha verk jag läst i år.

















1. Bret Easton Ellis – Lunar Park

Jag har alltid fascinerats av Bret Easton Ellis universum. Hans karaktärer – alltid lika vackra, rika, kalla och tomma – gästspelar i varandras historier, och knyter på så vis samman böckerna till en egen liten värld, ungefär på samma sätt som i Marvels serieuniversum. Men vad händer om den världen kolliderar med vår egen, om författaren tvingas ställas öga mot öga med sina monstruösa skapelser?
”Lunar Park” händer.
Ingen typisk Easton Ellis-bok, men meta när det är som mest fängslande och underhållande, och faktiskt, det övernaturliga till trots, något av det mest mänskliga han skrivit.

















2. Haruki Murakami – Kafka På Stranden


Ännu mer konstigheter blir det i Haruki Murakamis senaste svensköversatta roman. Tyvärr måste jag erkänna att jag inte begrep särskilt mycket av den. Handlingen är inte så svår att greppa i sig: Kafka Tamura rymmer hemifrån, gömmer sig i ett gammalt bibliotek och konfronteras med det öde han från första början försökt fly från, ett öde som har mycket gemensamt med det Oidipus mötte...
En fascinerande berättelse, även denna kryddad med så mycket övernaturliga element och symboler att det skulle räcka till en hel serie Stephen King-romaner. Även om jag inte förstår allt (är det någon som gör det?) så är det omöjligt att värja sig mot Murakamis fantasi, berättarglädje och melankoli.















3. Alex Robinson - Box Office Poison


Alex Robinsons tegelstensserie om vänskap och kärlek i New York är vältecknad, och framförallt välberättad, med ett flyt som gör den alldeles omöjlig att lägga åt sidan. Det finns ett sällan skådat driv i bilderna och avståndet mellan dem som gör ”Box Office Poison” till en nästan cinematisk upplevelse. Inte ovanligt i seriesammanhang kanske, men det är sällan man ser det i den här typen av mer jordnära berättelser. Vem kunde ana att ett smartare, mer realistiskt och mindre sliskigt "Vänner" i serieform kunde vara så bra?

Etiketter: , , , ,

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag måste ha tag på Kafka På Stranden för jag gillade ju Norwegian Wood

2:07 em  
Anonymous Anonym said...

Som om jag inte redan har en tillräckligt lång lista på böcker jag ska läsa. Så kommer du med ännu fler. att du inte skäms! ;)

11:21 em  
Blogger Unknown said...

Kolla min blogg den är uppdaterad! Gott Nytt År!

5:31 fm  
Blogger the lost feeling said...

vem har skrivit den där "A Heartbreaking Work Of Staggering Genius"? det låter extremt mycket bukowski haha.

du är nillas väl? maila mej din adress så ska jag slänga iväg ett litet tröstbrev till dej, jag mår så illa över ditt bagage. ilovemyrocknroll at hotmail punkt com
/wars

5:09 em  

Skicka en kommentar

<< Home