tisdag, februari 13, 2007

Film: Bartleby


Titel: Bartleby
Regi: Jonathan Parker
År: 2001
Jag är väldigt svag för kontorsskildringar, av den väldigt simpla anledningen att jag själv arbetar på kontor, och därför är väl bekant med alla de absurda situationer man dagligen tvingas finna sig själv i.
"Bartleby" kretsar inte så mycket kring själva kontorsmiljön som den kretsar kring en karaktär som är väldigt malplacerad i den. Men det är lugnt, jag kan identifiera mig i det också. Särskilt när karaktären, Bartleby, tystlåten, asocial och ovillig att arbeta, spelas med bravur av fantastiske Crispin Glover.
En annan av många anledningar till att jag älskar kontorsfilmer, och då "Office Space" i synnerhet, är den ständigt närvarande upprorsandan, strävan efter att bryta sig loss från den konstruerade kontorsmiljön. Bartleby strävar aldrig efter att lämna sitt kontor, tvärtom, men han vägrar konsekvent att arbeta. Repliken "I would prefer not to", som upprepas ett otal gånger i filmen, är talande för hans arbetsmoral, och trots att han knappast kan klassas som en frisk person känns det ofta som en väldigt sund inställning.

"I would prefer not to". Odödligt.
En väldigt älskvärd film, om än inte riktigt en film att älska. Snarare smågilla.

Etiketter: , , ,

2 Comments:

Blogger thisismycat said...

oh, detta låtar intressant. undrar om den finns på dvd här nånstans, annas kanske den går att.... eeh.... ladda ner...

9:07 fm  
Blogger Johan said...

Ska också kolla upp det här, låter mycket intressant.

3:06 em  

Skicka en kommentar

<< Home