måndag, januari 22, 2007

Kritik: Andres Lokkos brist på konsekvens.














I senaste SVD-krönikan kritiserar Andres Lokko The Shins, och det gör mig ingenting. The Shins säger ingenting om mitt liv. De är ett småtrevligt gitarrband, men ingenting jag skulle springa iväg och köpa. Mer förgrymmad blir jag när han i nästa andetag uttrycker sin avsky mot Pavement.
Pavement! Vad har de någonsin gjort för ont? Maken till dumheter har jag väl aldrig skådat… De låter som The Fall, och The Fall var först, men hela den här plagiatdiskussionen känns bara väldigt trött och oinspirerad.

”Jag vill ju kunna jämställa popmusik med konst och litteratur.” gnäller Lokko, och visst, det kan jag skriva under på. Samtidigt hyllar han Jane Fallons roman ”Getting Rid Of Matthew” med motiveringen att den är en ”ytterst lättsam debutroman, men förvånansvärt cynisk i sin valda genre. Som en inverterad Bridget Jones”.

Om det finns plats för rena underhållare som Jane Fallon, Nick Hornby och Helen Fielding i litteraturen, måste det väl finnas plats för en motsvarighet inom populärmusiken också? Band som inte har ambitioner om att förändra eller omkullkasta något, som bara skriver gitarrpopmelodier för att det är vad de gillar och vad de kan?
Band som The Shins.
När kritiken kommer från någon som samma vecka hyllat en medlem i Teenage Fanclub känns den ganska inkonsekvent.

Men visst, jag kan hålla med honom i en del av kritiken, även om jag tycker han är lite väl hård. Jag har ungefär samma relation till The Tyde som Lokko har till Pavement och The Shins, men är inte fullt lika aggressiv.
Jag själv behöver inga Felt-substitut, men har samtidigt inga problem med att det existerar ett.

Och inkonsekvensen är ju faktiskt en stor anledning till att jag trots allt gillar Lokko. Av samma anledning som man avskyr ett visst band kan man älska ett annat. Där ligger en del av svårigheter i populärkulturkritik, fuck, i all kulturkritik. Hur djupt man än analyserar handlar allt i grund och botten om personlig smak. Jag tror Lokko hajat, även om han aldrig skulle erkänna det.

Det här började som en Lokko-diss och slutade som något av en kärleksförklaring.

Antar att jag också är ganska inkonsekvent.

Etiketter: , , , ,

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Haha.
Det är väl Lokkos sätt att retas med folk att alltid framställa sin subjektiva smak som den objektiva sanningen. Det kan bli lite tröttsamt ibland men ofta är det rätt kul.
Men jag måste säga att jag har lite svårt att förstå hans extrema avsky mot all musik som inte är nyskapande.

10:47 fm  
Blogger thisismycat said...

Hur kan man INTE gilla the Shins?
Jag gillar det universum där man får gilla precis vad man vill, ägna sig åt det stenhårt och inte behöva gå in och läsa Lokkos krönikor en gång i veckan.
Jag fullkomligen älskar the Shins.

9:00 em  
Blogger Niklas said...

Du verkar lite upprörd, katten. Vet inte om det är mig eller Lokko du retar dig på.

Jag gillar också The Shins, men inte tillräckligt mycket för att det ska motivera ett inköp.

Sen kan man ju läsa Lokko för att man tycker han är en intressant skribent, inte för att man ser honom som någon slags smakguru.

8:33 fm  

Skicka en kommentar

<< Home