onsdag, januari 17, 2007

Svammel: Sånt jag gjort medan jag varit sjuk.

Jag har varit sjukskriven ett par dagar. Inte bra för min redan hårt påfrestade ekonomi, men jag har i alla fall fått tid att se lite film, lyssna på lite musik, läsa lite, göra annat än jobbaätasittapåMSNsova.
Det här har jag gjort:

- Sett ”Allt Du Skulle Vilja Veta Om Sex Men Varit För Skraj För Att Fråga”

Ojämn men stundtals helt fantastiskt rolig Woody Allen-komedi från 1972. Bäst är den när den är som mest absurd, som när Gene Wilder älskar ett får eller när Woody spelar ängslig spermie. När den är som sämst är den bara tjatig och tramsig.

- Sett ”Metropolis”.

Fritz Langs estetiskt fulländade stumfilm från 1927. Intressant och sevärd av flera anledningar, inte bara som tidsdokument eller för dess filmhistoriska betydelse. Ibland är den faktiskt riktigt medryckande också. Det enda jag egentligen störde mig på (förutom tidstypiska detaljer man måste ha överseende med, som överspel och plågsamt utdragna scener) är synen på arbetare som korkade, viljelösa zombies. Känns sådär.

- Läst Hanif Kureishis ”Gabriels Gåva”.

Har inte kommit till sista sidan ännu, men om inget drastiskt händer snart får jag nog lov att ge boken ett ”nja” i omdöme. Den är märklig. Ibland vill den vara skitigt socialrealistisk, som en Ken Loach-film eller en ny ”A Taste Of Honey”, ibland nöjer den sig med att vara en ganska svart ungdomsroman. Hade den hållit sig till det tidigare hade jag varit nöjd. Nu blir det för spretigt och inkonsekvent. Synd.

- Nästan skrivit färdigt en novell.

Den blir inte bra men den blir klar. Alltid något.

- Sträcktittat på Six Feet Under.

Snart har jag sett klart säsong 3. Igen. Helt underbart, naturligtvis.

- Spatserat runt i lägenheten.

I min nya toksnygga Ben Sherman-tröja, och grämt mig över att ingen annan än sambon kan se hur snygg jag är i den.

- Lyssnat på Aerials nya, ”The Sentinel”.

Första intrycket: habil postrock, men inget omskakande. Recension kommer.

- Vädrat vår i luften.

Solen har skinit, och asfalten ute på gården har varit ljusgrå istället för regnsvart. Man anar en ljusning.

Etiketter: , , , , , ,

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag vill också se Metropolis.
Så du anser att arbetare inte är viljelösa zombies? :)

8:46 em  

Skicka en kommentar

<< Home