lördag, april 28, 2007

Film: Blood: The Last Vampire













Titel: Blood: The Last Vampire
Regi: Hiroyuki Kitakubo
År: 2000

Jag har ett komplicerat förhållande till anime. Å ena sidan tycker jag att mycket anime verkar väldigt intressant, estetiskt tilltalande, smart och genomtänkt. Å andra sidan tycker jag mycket verkar, och känns, ganska analt och insnöat. Dessutom har jag dåliga erfarenheter av en gammal klasskamrat som tjatade sönder hela grejen för mig, dödade allt mitt intresse...
”Blood: The Last Vampire” är inte anal, och inte insnöad. Det är en kort, extremt välgjord, vampyrfilm, där vi kastas rakt in i handlingen utan närmare förklaring. Så mycket förklaring behövs egentligen inte heller. Saya, god vampyr, jagar onda vampyrer. Allt annat är överflödigt. Det är stenhårt, oironiskt och skitsnyggt från början till slut, och huvudpersonen den klart coolaste vampyrjägarskolflickan av dem alla – och då gillar jag ändå Buffy
I slutsekunderna lyckas den till och med få in ett litet politiskt statement. Respekt!
Enda kritiken jag har mot "Blood: The Last Vampire" är att den är för kort. Fyrtiofem minuter vansinnigt stilsäker vampyraction är minst en timme för lite. Jag vill ha mer.

Etiketter: , , ,