torsdag, april 19, 2007

Musik: Pepp #3.

V/A - Ballads Of The Book

På tal om Malcolm Middleton och litteratur: - ja, mina två senaste blogginlägg har ju behandlat dessa ämnen...









http://www.chemikal.co.uk/ballads/

Underbara Chemikal Underground låter skottska artister tonsätta texter av skottska författare. Eller om det är tvärtom. Orkar inte göra research ikväll.
Men det här ser väl inte så dumt ut va? Jag har alltid varit svag för låtar med litterära kvaliteter, och jag är dessutom svag för många av artisterna. Tidigare nämnda Middleton, Aidan Moffat, hans partner in crime från Arab Strap, Teenage Fanclubs frontman Norman Blake...

Författarna? Skäms över att erkänna det, men jag känner bara igen Ian Rankin och Michael Faber, men jag är lika öppen för att upptäcka nya författare som nya band.

Problemet med gimmickprojekt som detta är att resultatet sällan blir lika roligt som tanken. Minns ni ”Jävla kritiker!” där musiker fick skriva låtar baserade på skivrecensioner? Totalsågad.

Jag tror och hoppas ändå på detta. Det är för intressant för att vara helt dåligt, och vid en första lyssning låter materialet riktigt starkt.


Och titeln, "Ballads Of The Book", är det en Felt-referens månne?

Pluspoäng i så fall.

Etiketter: , , , ,