onsdag, april 25, 2007

Film: Pepp #4.

30 Days Of Night

David Slade, mannen bakom snygga men problematiska ”Hard Candy” (tänk en Nip/Tuckad version av Polanskis ”Death And The Maiden” kombinerad med ”Lolita”, tänk grava trovärdighetsproblem och mer yta än innehåll) är just nu mitt uppe i arbetet med en filmatisering av vampyrserien ”30 Days Of Night” (tänk ”Frostbiten” fast bra på riktigt).


Jag har ganska svårt att tänka mig en coolare – ja, coolare – premiss för en skräckhistoria. Barrow, en stad i Alaska med färre soltimmar än Bergen, invaderas mitt under mörkaste månaden av vampyrer. Större delen av befolkningen avverkas snabbt, men en liten grupp människor tar skydd i en källare och inväntar soluppgången…

Ursprungsserien var schyst och filmen kan bli precis hur bra som helst. Vampyrer är ju vid sidan om zombies mina favoritmonster, och Slades talanger som regissör kommer nog mer till rätta i en ren underhållningsfilm än i ett kvasikammarspel som ”Hard Candy”.

Om byxorna håller och han lyckas fånga seriens estetik och atmosfär kan nog David Slade mycket väl bli nästa Zack Snyder.

Etiketter: , , ,