torsdag, december 20, 2007

Lista: 2004

2004 är sista året som ska avverkas innan vi sätter tänderna i sorgeåret 2007. 2004 var året då det på allvar började hända saker i min skivsamling. Mycket av det jag listat här nedan är jag fortfarande mycket förtjust i.

Årets... .
.. skivor: Khonnor - Handwriting, Silverbullit - Arclight, The Tiny - The Tiny, Morrissey - You Are The Quarry, Jens Lekman - When I Said I Wanted To Be Your Dog.
... låtar: Mattias Alkberg BD - Fyllskalle, Joanna Newsom - Peach, Plum, Pear, [Ingenting] - Syster Dyster, Silverbullit - I Promise You, Luna - Astrounaut, Vega - Shake Up Your Soul, Jens Lekman - You Are The Light, Raymond & Maria - Ingen Vill Veta Var Du Köpt Din Tröja, Morrissey - The First Of The Gang To Die.
... övriga musik, oavsett utgivningsår: Bear Quartet. Pavement. Patrick Wolf. Pixies. First Floor Power. Ride. Lloyd Cole. Fleetwood Mac. Saint Etienne. Mogwai.
... konserter: Morrissey på Roskilde. Så fantastisk var han kanske inte, men jag såg heller inte särskilt många konserter det här året, så det finns inte särskilt många alternativ.
... läsning: Dave Eggers - You Shall Know Our Velocity, Gabriel Garcia Marquez - Hundra År Av Ensamhet, Klas Östergren - Fantomerna, Fjodor Dostojevskij - Brott och Straff.
... besvikelse (skiva): Ed Harcourt - Strangers. Den är inte direkt dålig, men var en rejäl besvikelse med tanke på de högt ställda förväntningarna.
... besvikelse (övrigt): Roskilde. Det var fantastiskt, men det kunde ha varit ännu bättre utan monsunregnet. Och mitt reportage blev skräp.
... film: Big Fish, Dawn Of The Dead, American Splendor.
... tv: Six Feet Under, såklart. Den mest engagerande tv-serie jag någonsin följt. ... märkligaste köp: En singel med Malcolm McLaren & The Bootzilla Orchestra.
... fest: Hela våren, men framförallt sista två månaderna, kanske.
... bästa krönikor: Bengt Ohlssons i DN På Stan.
... guilty pleasure: Orka! Orka! En serie som gör mig fruktansvärt irriterad, men som jag ändå inte kan låta bli att titta på.
... boende: Lägenheten i Motala. Kallt och dyrt under vintern, men våren var fantastisk i den lyan.
... värsta nyheter: Skolmassakern i Beslan, Tsunamin i Sydostasien.