måndag, december 10, 2007

Musik: The Twilight Sad, live på Debaser.











"Hi, we're The Twilight Sad, we're a small band from Scotland..." James Graham låter nästan lika valpig som den fjorton höstar och femton vintrar gamla pojke han sjunger om på bandets debutalbum. Han tittar blygt på publiken innan han vänder kinden mot oss igen, och bandet brister ut i ännu en dånande ångestserenad.

A Sunny Day In Glasgow må låta vackrare, men The Twilight Sad står helt klart för årest mest hjärtslitande, intensiva och desperata skotska shoegazeattacker. Och varför begränsa sig till länder och genrer? "Fourteen Autumns & Fifteen Winters" är en av årets bästa skivor, alla kategorier. Kanske inte fantastisk rakt igenom, men topparna är oerhört höga. Naturligtvis blev det en glad överraskning när jag i lördags, arg och ledsen och i behov av sällskap och alkohol, av en ren slump upptäckte att bandet skulle till att spela på Debaser. Mitt sällskap kunde tack och lov tänka sig att hänga med, och en dålig kväll blev plötsligt riktigt bra. Sällskap, alkohol och skotsk primalskriksterapi - mycket bättre kan det väl inte bli?

Och en bra konsert är det helt klart, även om jag har insett att den här typen av band sällan berör lika mycket från scen som på skiva. Det är lite som med Arab Strap, som jag såg vid ungefär samma tid förra året. Det var bra och gemytligt, men i närheten av exempelvis Sufjan Stevens makalösa Berns-spelning var det aldrig. Band som dessa har sällan resurser till någon spektakulär scenshow, ej heller musik som lämpar sig för det. Twilight Sad låter bra, men är inte jätteroliga att titta på. Basisten är en sur jävel som gnäller onödigt mycket över ljudet. James Graham gör sitt bästa. Han är intensiv och ser ut att inget hellre vilja än att drabbas av ett epilepsianfall på scenen (är det bara jag, eller skulle han med bravur ha kunnat spela huvudrollen i "Control" ?)

Låter jag negativ? Det är jag inte. Jag upprepar; det är en bra spelning. Jag gillar fortfarande Twilight Sad mer än mycket annat. De har låtarna, de har soundet, de har en bred skotsk accent som jag bara älskar, oavsett jag hör den från scen eller från skiva. Och live är de, till och från, rätt storartade. Men jag har nog blivit för gammal för att falla för tricken. När James Graham rullar runt på golvet eller knäböjer framför förstärkarna tycker jag bara det blir pinsamt, och går och köper en öl istället.

Etiketter: , , , , , , , ,

4 Comments:

Blogger thisismycat said...

Jag har missat så många spelningar i höst pga vår katastrofalt usla ekonomi. Skönt att Twilight Sad inte var himlastormande bra då. Men jag hade ändå velat se dem...

12:24 em  
Anonymous Anonym said...

ja, jag missade ju detta! kändes så himla ledsamt...ville verkligen se!!(en av årets bästa skivor absolut! även om a sunny day in glasgow, som du nämnde, på sätt och vis är vackrare är detta mer drabbande, hjärtskärande) - men var upptagen av annat. och dessutom har jag som föregående talare haft urusel ekonomi och inte kunnat gå på allt jag velat, såg pastels och taken by trees, det var bra, liars var också riktigt bra live! hade velat se beach house, deerhunter, of montreal, caribou (spelar ikväll på debaser) m fl m fl.

by the way, norwegian wood och the last picture show, fantastiskt bra! båda två hör till mina favoriter bland böcker resp filmer...

p.s. ja, visst, john maus-skivan verkar helt klart skitbra, har bara hört ett par låtar, men man vill ju ha allt, han har tydligen gjort ett album till!

5:32 em  
Anonymous Anonym said...

haha, tittade just lite snabbt igenom din skivsamling på pop.nu, det är ju helt sjuk, vi har nästan (nästan) identiskt lika skivor/musiksmak. kul!

och förresten, ett tips: på söndag spelar Ass med vänner på Debaser (Slussen tror jag det var), funderar på att dra dit.

och förresten - om du nångång söker en konsertkompis kan du ju alltid kolla med mig, haha, chansen verkar rätt stor (även om jag har förhinder, ekonomiska eller andra) att jag verkligen VILL se bandet.

5:48 em  
Blogger Johan said...

Fan, jag såg att de även besökte Sthlm samma kväll som de var här. Trodde att de bara skulle spela i Malmö.

12:59 fm  

Skicka en kommentar

<< Home