söndag, december 16, 2007

Musik: Årets skivor #1.

Jag är bra på att köpa skivor, men hemskt usel på att köpa aktuella skivor. En gång i tiden brukade jag skylla på att aktuella skivor kostar för mycket, numera är det snarare så att det som släpps och skrivs upp sällan intresserar mig. Jag kanske har blivit bitter gubbe, men det känns som att allt nytt som släpps är nittio procent gimmick och tio procent substans. En tråkig inställning naturligtvis, men det är ju inte något jag valt själv.
Såhär brukar det sammanställas listor runt om i bloggosfären. Året ska summeras, skivor, filmer och böcker ska rangordnas. Jag har själv gjort det, i olika former, både 2005 och 2006. I andra forum har jag även samanställt listor tidigare år. Och oavsett ni vill det eller inte tänker jag publicera dem här på bloggen. Alltid roar det väl någon.
Det här året blir dock det svåraste hittills, och det inte för att det släppts så oerhört mycket bra detta år, nej, för att jag levt vid sidan om samtiden ända sedan den första januari. I min samling kan jag räkna skivor daterade 2007 på två händer, och riktigt bra sådana kan jag nog räkna på en. Och ändå har jag aldrig köpt fler skivor än jag gjorde i år (170 inhandlade skivor = ungefär en femtedel av skivsamlingen). Även på mp3-fronten är skivor från det gångna året underrepresenterade. Men undantag finns naturligtvis, en hel del bra, fräsch musik har passerat genom mina öron under året. Det känns dock fel att enbart presentera den och ignorera alla de äldre, fantastiska skivor jag ägnat uppmärksamhet åt. Min lista kommer därför vara ganska blandad. Gammalt och nytt i en salig röra. Tills den är färdig får ni roa er med att läsa vilka skivor jag har hållit närmast hjärtat tidigare år. Först ut; 2001.

Etiketter: ,