måndag, december 17, 2007

Lista: 2002.

Vi rör oss i sakta mak närmare nuet. Såhär tyckte jag 2002.
--
2002 var Håkan Hellström som tröst under ändlösa, förtvivlade höstförmiddagar.
2002 var en förvirrad förälskelse mitt imellan vinter och vår.
2002 var mest en lång passage.
2002 var inkörsporten till mitt nuvarande litteraturintresse.
2002 var det första festivalbesöket, det var langos, det var borttappade bilnycklar, naiva förälskelser, regn, lera, eufori, trötthet, Ed Harcourts trashade piano, David & The Citizens, människor och musik och lycka.
2002 var litterär gestaltning, Kuriren, Citygrillen och Red & Blue.
2002 var eget boende, efter att ha längtat i 7 år.
--
Årets 5 bästa skivor (släppta under 2002 - och jag bör påpeka att jag inte köpt så många nya skivor i år. Har därför inte så mycket att välja på.)

1. Desaparecidos - Read Music / Speak Spanish

(Den skiva som berört och betytt allra mest i år. När samhället visar upp sina mest orättvisa sidor, när myndigheterna bara ger dig korthuggna avslag, då finns Conor Oberst och Desaparecidos där, klappar dig på axeln och säger: ”Vi vet. Vi håller med. Krossa systemet!”)

2. David & The Citizens - For All Happy Endings

(De välte Teaterladan med en av Hultsfredsfestivalens allra bästa spelningar, och de välte mig av stolen med en av årets mest fulländade skivor.)

3. Doves - The Last Broadcast

(Den här skivan har allt! "Pounding" för partyt, "Satellites" för trösten och resten för epiken.)

4. Bright Eyes - Lifted, or The Story Is In The Soil, Keep Your Ear To The Ground

(Lite för lång, lite för splittrad, lite för jävla vacker. Och trots allt - med facit i hand - faktiskt inte lika bra som Fevers & Mirrors.)

5. Håkan Hellström - Det Är Så Jag Säger Det

(2002 var året då gamla favoriter släppte nytt material. Håkan misslyckades, precis som Bright Eyes och Kent, med att överträffa sina tidigare storverk. Men ”Kom Igen Lena!”, ”Minnen Av Aprilhimmeln” och ”Det Är Så Jag Säger Det” fick mig att helt strunta i förväntingar och jämförelser. Och bara njuta.)

Bubblare: Kent - Vapen & Ammunition, And You Will Know Us By The Trail Of Dead - Source Tags & Codes, The Perishers - From Nothing To One
--
Årets låtar

Håkan Hellström - Kom Igen Lena!

(Håkan höll mitt humör uppe under hela hösten tack vare ”Kom Igen Lena!”. Och vem orkar bry sig om låtstölder när det spritter så i benen?)

Marit Bergman - This Is The Year

(Med förhoppning om ett betydligt godare 2003.)

Christian Kjellvander - Oh Night

(Äkta amerikanskt vemod - från Sverige! Bländande vackert.)

White Stripes - Fell In Love With A Girl

(För att den strömmade ur varenda stereohögtalare under Hultsfredsfestivalen. Eller var det Hotel Yorba? Strunt samma.)

Doves - Pounding

(För att den borde ha strömmat ur varenda stereohögtalare under Hultsfredsfestivalen.)

Josef Zackrisson - Ovänner O Vänner(Hopplöst föråldrad men samtidigt ack så angelägen. Ovänner O Vänner var min vår.)
--
För övrigt. Årets bästa...
...filmer: Spider-man, Sagan om de två tornen och The Royal Tenembaums. Har inte sett så mycket film i år.
...modefluga: Halsduken!
...tv: Wimans, Studio Pop, Värsta Språket, 24
...läsning: Frans Daniel Nessle samt en massa gamla godingar som Hemingway och Söderberg
....rubrik: HÅKAN Hellström hittade MÖRDAD på semesterresan
--
Årets märkligaste hysteri: Mando Diao

Etiketter: , , ,