onsdag, december 31, 2008

Litteratur: Årets läsning 2008.

Jag upptäckte äntligen Slas, och slukade två av hans Parisskildringar, "Rosine" och "Efter Oss Syndafloden" inom loppet av några tidiga sommarveckor. Oerhört charmerande och inspirerande läsning. Att de till största delen slukades slött och ledigt med ryggen mot solvarma klippor och Mälarens vågor ett (långt) stenkast bort gjorde naturligtvis sitt för upplevelsen. Att läsa Stig Claesson är som att äta en ljuvlig efterrätt.

Är inte helt säker på vad jag egentligen tycker om Tom Wolfe. Det han skriver är intressant, men det talar inte direkt till mig. Trots detta var hans "En Riktig Man", som jag slutligen tog mig tid att läsa i höst, både underhållande och njutbar. En skröna om dagens (eller i finanskrisens fotspår kanske snarare gårdagens?) USA, om snabba klipp och att gå upp som en sol och falla ner som en pannkaka.

Mest gripande var Åsa Linderborgs "Mig Äger Ingen", där hon berättar om sin uppväxt med en alkoholiserad men välmenande fader. Mest engagernade var John Steinbecks "Vredens Druvor". Dessa romaner har jag redan skrivit om, och de behöver därför ingen närmare presentation.

Att ingen av dessa böcker släpptes i år struntar vi i. Att leva i samtiden är överskattat.

Etiketter: , , , ,

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

2009 bästa läsning, för din del, hoppas jag blir "Shantaram" av Gregory David Roberts.

7:44 em  
Blogger Niklas said...

Den ska jag helt klart kolla upp. Vad handlar den om?

8:28 em  
Anonymous Anonym said...

Det är en helt enorm historia om en kriminell kille från Australien som flyr från ett långt fängelsestraff till Bombay i Indien. Där bygger han upp ett nytt liv tillsammans med människor från slummen och de som lever på "fel" sida lagen samtidigt som han (Gregory David Roberts - författaren som inte är någon Liza Marklund) filosoferar om livet och kärleken - låter kanske en smula tunt, men jag lovar det är en läsfest.
GDR är något som ovanligt som en stenhård kriminell, med gott hjärta, patos och en sylvass penna.

9:58 fm  

Skicka en kommentar

<< Home