fredag, januari 16, 2009

Litteratur: Scalped.



Började nyligen det mödosamma arbetet att läsa ikapp ett gäng kritikerrosade serier som jag tidigare förbisett. Bland dem Ed Brubakers "Captain America", Dave Laphams "Young Liars" och Jason Aarons "Scalped".
"Young Liars" tröttnade jag på efter första numret (men jag ska ge serien en chans till), "Captain America" var engagerande, men får vänta, då den överskuggats av "Scalped" som visat sig vara beroendeframkallande som få.

Serien, som passande beskrivits som "Sopranos i indianreservatet", följer Dashiel Bad Horse som återvänder hem efter en tid i armén. Han tas under gangsterledaren Lincoln Red Crows skyddande vingar och rekryteras till hans privata polisstyrka. Bad Horse är i hemlighet dubbelagent åt FBI, med uppdrag är att sätta dit Red Crow för det tjugo år gamla mordet på två FBI-agenter.
Bad Horse vill utföra sitt uppdrag och lämna hemstaden och sina dåliga minnen så snabbt som möjligt, men det hela visar sig självklart vara betydligt mer komplicerat än han först anat.
Det första som slår mig när jag börjar läsa "Scalped" är att det är en hårdkokt serie. Den ryggar inte för våld, den ryggar inte för sex, den ryggar inte för svordommar. Karaktärerna är långt ifrån svartvita, ingen är riktigt god, få är riktigt onda. Men de är utan undantag fascinerande.

Det andra som slår mig är R.M Guerras fantastiska teckningar. Det är rått, mörkt, oerhört detaljerat och stämningsfullt. Att det ligger research bakom tecknandet av allt från karaktärer till vapen, byggnader och fordon, är uppenbart. Viktigast av allt är kanske att han är en oerhört skicklig historieberättare. I en del actionscener kan det bli lite rörigt, men det spelar mindre roll. Det finns en konsekvens i berättandet, en tydlighet i karaktärsdesignen - hela persongalleriet har utrustats med egna ansiktsuttryck, hållningar, rörelsemönster, som gör att man utan problem identifierar dem även i mer kaotiska scener.



Mina kunskaper om amerikas ursprungsbefolkning sträcker sig inte tillräckligt långt för att jag ska kunna säga något om huruvida "Scalped" är en realistisk skildring av livet på reservatet eller ej, men det känns trovärdigt. Och det räcker långt.

Etiketter: , , , , ,