torsdag, maj 11, 2006

Musik: Euros Childs - Chops









Artist:
Euros Childs

Titel: Chops
År: 2006
Bolag: V2


Det är möjligt att Euros Childs håller småbarn som slavar i källaren, hänger kvinnor på köttkrokar och rånar gamla tanter bara för skojs skull. Men jag har väldigt svårt att tänka mig det. Jag har överhuvudtaget svårt att tänka mig att han mobbat någon i mellanstadiet, trängt sig i bankomatkön eller kastat sand på någon i lekis. Den musik han gör, såväl i Gorkys Zygotic Mynci som solo, är så vänlig, försiktig och kärleksfull att det är omöjligt att tänka sig att personen som ligger bakom den någonsin har formulerat en elak tanke.

Nya skivan ”Crops” är en ganska naturlig uppföljare till Gorky’s Zygotic Muncis senaste album. Musikaliskt och textmässigt pendlar det mellan det Fleetwood Mac-skäggiga och Beatles och Beach Boys mest knasiga utsvävningar. (Tänk hela "Smiley Smile" och Ringos "Octopus's Garden" och ni förstår precis vad jag menar).

Det är en väldigt vänlig skiva det här, och charm saknas inte heller. (Vem kan motstå bagateller till textrader som ”Ice cream sells when it’s hot, but it doesn’t sell as well when it’s not”?) Ändå är jag inte helt överväldigad. Vissa låtar mal bara på utan att något särskilt exalterande händer. Jag saknar den skönhet som hela tiden närvarade bakom knasigheterna på skivor som "Barafundle" och "How I Long To Feel That Summer In My Heart".

Etiketter: , , , , ,

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Bra recnsion!
”Ice cream sells when it’s hot, but it doesn’t sell as well when it’s not” Det är ju lysande! :)

11:05 fm  
Anonymous Anonym said...

nathalie skickade en låt med det där bandet för längesen. hm. alltså den lät värsta ploj. är de bra eller?

7:12 em  
Blogger Niklas said...

De är jättebra.

10:39 em  
Blogger thisismycat said...

den där galaxie 500-skivan du sökte finns på tradera nu, niklas...

2:57 em  
Anonymous Anonym said...

svar på ditt blogginlägg:
Ja, det var kanske det. Put Me back Together är ju också en fabulöst bra låt.

7:41 em  

Skicka en kommentar

<< Home