tisdag, april 25, 2006

Musik: The Radio Dept. - Pet Grief
















Artist:
Radio Dept.

Titel: Pet Grief
År: 2006
Bolag: Labrador


Jag glömmer aldrig Astrid Lindgrens ”Draken Med De Röda Ögonen”, den sorgsnaste barnbok mina föräldrar någonsin läste för mig. Jag ryser fortfarande till varje gång jag tänker på den där raden som inleder den episod där draken lämnar familjen den inhysts hos, för att flyga bort i solnedgången. ”Det var en sån där kväll då man längtar, man vet bara inte efter vad.” Jag kände igen den där känslan redan som barn, jag visste bara inte att den kallades för ”nostalgi”. Däremot visste jag att Astrid Lindgren i den meningen skrivit stor poesi. Det är en mening som aldrig lämnar mig.

Radio Dept. låter precis så, som att längta utan att veta efter vad. Som att sakna, utan att veta vem. De har satt musik till "Draken Med De Röda Ögonen". På "Pet Grief" är det mer tydligt än någonsin. Trummaskiner, syntar, drömska melodier och massor av reverb, väver ihop en ljudbild som ofta är obehagligt sentimental, alltid obeskrivligt vacker. Det är en mer elektronisk skiva än föregångaren, men likheterna med "Lesser Matters" är större än skillnaderna. Stämningarna är desamma, men hantverket har finslipats. Det som tycktes vara perfekt tidigare har här blivit ännu bättre.

Förändringen är diskret, och märks inte särskilt mycket i upptempolåtar som ”Every Time” och ”What Will Give”. Det är främst i förstasingeln ”The Worst Taste In Music” och makalösa "I Wanted You To Feel The Same" man känner av att något har hänt.
Något stort.
Den sistnämnda inleds subtilt och försiktigt, som något Junior Boys kunde ha spelat in, tills tunga mollackord slår ner som blixtar, misshandlar den, ger den klädsamma blåmärken, förstärker dramatiken. Det är hypnotiskt vackert. Tonerna i perfekt harmoni, men det känns genomarbetat, inte överarbetat.
Man blir sorgsen, samtidigt upprymd. Det är som att stå på balkongen en ljummen, vacker vårkväll och sörja att ännu en dag tvingas kapitulera inför natten. Det är ologiskt, obeskrivligt och helt unikt. Musik för röda ögon.

Etiketter: , , ,

2 Comments:

Blogger Moyof said...

mmh, det får man reda på snart.
jag håller faktiskt på att läsa ut da vinci - koden nu. ;)

Oh! jag måste genast fixa ner nya radio dept. desvärre kommer vi ej ha råd att se dom på kb nu på söndag.
fattigare än fattigast. :/

2:22 fm  
Blogger Alfredo Augusto said...

väldigt fin.. lust att lägga upp den här på popkuken: http://popkuken.blogspot.com ... jao, jao.. skicka iväg ett mail till mig isf: cassiuscc@hotmail.com

tack & hej!

5:19 fm  

Skicka en kommentar

<< Home