onsdag, mars 14, 2007

Tv: De Vilda Djurens Flykt

Vi fortsätter på det tecknade temat.
Jag och min sambo diskuterade nyligen, efter att ha genomlidit/avnjutit ”Frostbiten”, det här med skräpkultur kontra finkultur, och hur det kommer sig att man finner en del skitfilm fullt acceptabel (jag gillar exempelvis vampyrrullarna ”Fright Night” och ”The Lost Boys”) och andra helt vedervärdiga, trots att den enda egentliga skillnaden är årtalet de spelats in.
Samtalet gled in på någon vampyrserie Åsa sett i sin barndom, och därifrån var steget inte långt till andra teveminnen från det glada 90-talet. Ett av mina allra finaste tv-minnen är, förutom kvällsfika till ”Doctor Quinn” och frukost till tecknade ”Batman”, den traumatiska men otroligt spännande fabeln ”De Vilda Djurens Flykt” (eller "The Animals Of Farthing Wood") som någon av markkanalerna hade den goda smaken att visa på helgmornarna.
Serien liknade andra barnprogram på så vis att den hade talande djur i huvudrollerna. Den skilde sig dock markant mot allt annat genom att ta kål på dessa djur, på så utstuderat grymma sätt att man ofta mådde fysiskt dåligt efter att ha sett ett avsnitt. Som när igelkottfrun blir överkörd när djuren ska korsa motorvägen. Eller när rovfågeln, en i övrigt ganska sympatisk karaktär med skånsk(!) dialekt, RÅKAR spetsa hela musfamiljen på en rosenbuske och kalasa i sig drygt hälften av dem, innan hon inser sitt misstag. Starka scener, för såväl barn som vuxna. Det rörde sig aldrig om underhållningsvåld. Dödsfallen var dramatiska och sorgliga och framförallt realistiska.

Framförallt var det en väldigt spännande och välskriven historia, som, till skillnad från allt skräp som produceras för barn idag, faktiskt inte idiotförklarade sina tittare.

Jag skulle verkligen vilja se om ”De Vilda Djurens Flykt”, för att se om den står sig lika bra idag. Tyvärr tycks den inte finnas på DVD, vare sig i svenska nätbutiker eller på Amazon.com.
Tack gode gud, säger jag då, för YouTube. Där kan man faktiskt hitta en hel del, bland annat hela episoder. Av kommentarerna där att döma är jag inte den enda som älskat serien.

Etiketter: , ,

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

men vadå, är det det där som jag inte kan minnas namnet på som jag också fullkomligt älskar och saknar? djuren, snyggt tecknade, som pratar? jag minns igelkotten som blev överkörd! minns även att vi gillade det där jättemycket, det var typ höjdpunkten. måste ju vara det!

2:33 em  
Blogger Niklas said...

Ja, jag kan inte tänka mig något annat. Laddar ner serien nu, men det tar lång tid.

10:35 fm  
Anonymous Anonym said...

Tacka gudarna för Youtube. Jag har just sett alla episoder, på engelska, på en enda dag. En person vid namn AoFW har laddat upp allt, även den saknade tredje säsongen, som har visats i Sverige endast EN GÅNG!

4:32 fm  

Skicka en kommentar

<< Home